De Tour: een hel om te controleren

Er was onzekerheid aan het begin van de etappe van de Tour. Die ging van Moûtiers naar de finish in Bourg-en-Bresse. Aan het begin van de etappe werd het peloton verscheurd tussen een massasprint en de mogelijkheid van een ontsnapping. De sprintersploegen die geïnteresseerd waren in winst binnen het peloton hielden zich echter perfect. Of dat dachten ze toch. De ontsnapping, versterkt door een extra element onderweg, wees hen af. Zullen we de volgende dag hetzelfde scenario zien? Zullen de sprintteams hun lesje geleerd hebben? Of, nog beter, zullen de volgers geïnspireerd zijn? De antwoorden op deze vragen zullen je zeker helpen om te beslissen op wie je niet moet wedden.

Wie is er echt geïnteresseerd in een sprint?

Moirans-en-montagne – Poligny (172,8 kilometer) : Bis repetita voor een onzekere finish in Poligny in etappe 19 van de Tour de France 2023. Alle ploegen zullen drie dingen in gedachten hebben. Eerst en vooral, de vermoeidheid van het peloton. Dit maakt het moeilijker om de achtervolgers te achtervolgen en de deur opent voor veel hoop. Ten tweede, de onbetwiste dominantie van Jasper Philipsen in de sprints.

Tot slot zal de etappe van vandaag heel anders zijn dan die van de vorige dag. Aan de ene kant bevat de dag bijna 2.000 meter stijgingspercentage. Waarvan meer dan 400 meter over de eerste 27 kilometer. Wat alleen maar aangeeft hoe vlak de dag zal zijn. Ten tweede zullen de weersomstandigheden niet hetzelfde zijn. Op weg naar de finish in Bourg-en-Bresse moedigde de tegenwind geen offensieven aan. Vandaag zal het heel anders zijn. Met een zijwind de hele dag, laten we iedereen die een groep weglopers wil achtervolgen veel succes wensen.

De klim van Ivoor zal geen enkele sprinter afschrikken. Of hij nu voorop of achteraan rijdt. Dat is precies wat de renners zeiden aan het begin van de etappe van donderdag. De snelle mannen zouden niets te vertellen moeten hebben in een peloton dat afgestompt is door het weer en de kilometers die zich opstapelen.

Op 8,6 kilometer van de finish: laatste bocht voor een laatste rechte stuk met windje tegen.

De spanning zal voelbaar zijn op het laatste rechte stuk. De renners hebben elkaar allemaal in het vizier. Ze zullen tot een soort overeenkomst moeten komen om georganiseerd te blijven en hopen een renner of een groep in te halen die de leiding heeft genomen.

Uitzicht vanaf de finish.

Inzetten op grote motoren

Niemand wil de boot missen in de etappe van de Grande Boucle van vandaag. In deze fase van de wedstrijd maken de renners die het beste met de wedstrijd van de dag om kunnen gaan de meeste kans om het verschil te maken. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk in een ontsnapping. Maar ze zullen extra waakzaam moeten zijn om eventuele pogingen van de sterkste renners om alleen te gaan tegen te gaan.

Wie ontsnapt?

Een beetje zoals Matej Mohoric (13) deed in 2021 in Libourne. De Sloveen van Bahrain Victorious is niet tevreden met een uitzonderlijke soloprestatie, maar heeft meer dan één snaar op zijn boog. Snel in kleine groepjes kan hij bereiken wat de Bondt deed in de Giro d’Italia in Treviso in 2022.

In dezelfde lijn was Nils Politt (21) vooral op zijn best in de Alpen-etappes. Hij was nog steeds aanwezig aan het begin van de laatste beklimmingen, wat getuigt van de vorm van de Duitse renner van Bora Hansgrohe. Hij kon de prestatie van Nîmes herhalen, waar hij briljant manoeuvreerde in een kopgroep. Ook gisteren was hij degene die het peloton hoop gaf op een comeback door de voorsprong van de kopgroep te smelten.

Soren Kragh Andersen (16), die bedreven is in wendingen, zou dezelfde prestaties kunnen leveren die hij zo briljant orkestreerde in Lyon en Champagnole in 2020. Andere motoren kunnen voor een verrassing zorgen en zijn het waard om in de gaten te houden. Zoals Yves Lampeart (101), die notoir lastig is, vooral als hij voorin in de minderheid is.

De aanwezigheid van Rémi Cavagna (41) zou een pluspunt zijn als het er twee worden. Victor Campaneart (121), die twee dagen op rij kan uitrijden, of zelfs Mikkel Bjerg, die dit seizoen op zijn best is geweest in de klassiekers. En wat te denken van Stefan Küng (51), zonder twijfel de grootste motor in het veld. De Zwitser zou de kroon op het werk kunnen zijn voor een team dat nog niet de kans heeft gehad om zijn ambities waar te maken. Net zoals Nelson Oliveira de verlosser zou kunnen zijn van een Movistar-team dat heeft geleden onder het terugtrekken van de twee kopmannen.

Inzetten op klassieke renners

Bedreven in het kruisen van winden, goede tactici in kleinere groepen en veelzijdige renners, zouden de klassiekers wel eens in de schijnwerpers kunnen staan deze vrijdag 21 juli. Ongetwijfeld snelle profielen als Jasper Stuyven (31) of Matteo Trentin (26) hebben de perfecte kans om op zoek te gaan naar persoonlijke glorie. De twee mannen die niet zuinig zijn met hun inspanningen en weten dat ze snel zijn, hebben ook het lef om niet te wachten op een sprint.

Andere groep renners

Alberto Bettiol (41), die in staat is om de stekker uit zijn hersenen te trekken, moet deze keer de stekker weer aanzetten om zijn Stradella-prestatie te herhalen in de Giro d’Italia van 2021. Anthony Turgis (51) heeft de perfecte kans om de bal in het net te leggen. De Fransman was vaak in de aanval te zien. Hij was veel minder succesvol dan Michal Kwiatkowski (81), die er twee kon maken. De Pool van Ineos Grenadiers wordt gereduceerd tot een eenvoudige assistent in de Grote Rondes en krijgt nauwelijks de kans om zich te uiten. En dat is erg jammer als je kijkt naar al zijn capaciteiten. Een groeiende aanleg bij de veelbelovende Fred Wright (21). De Britse kampioen vinkt veel vakjes aan om uit de kanshebbers te worden geschrapt. Net als Rasmus Tiller (101), die naar voren mag.

Het is duidelijk dat Alpecin Deceuninck, met vier overwinningen op zijn naam, naam heeft gemaakt met Jasper Philipsen. Mathieu van der Poel (9) kreeg niet evenveel kansen om te laten zien wat hij waard is en het schot om te zetten. De Nederlander blonk uit in de rol van loodsvis. Hoewel hij onderweg onwel werd, wist hij zich toch van zijn beste kant te laten zien op het parcours van Belleville-en-Beaujolais. Een finale die hem nauwelijks lag. Hij voelt zich op zijn gemak in bergachtige ontsnappingen en er is geen twijfel mogelijk over zijn vorm. Zijn aanwezigheid vooraan zou van hem een echte vogelverschrikker maken om rekening mee te houden. Tenzij Julian Alaphilippe (51) anders beslist en hem in de weg rijdt.

Inzetten op de sprinters

Als winnen met het peloton ingewikkeld blijkt te zijn voor de sprinters, dan komt dat met name door de aanwezigheid van een heersende groene trui. De snelle mannen hebben kansen in de ontsnapping. Te beginnen met de eerste van hen, Jasper Philipsen (8) zelf. Het is duidelijk dat dit een moeilijke opgave wordt. Niemand wil hem meenemen in een kop-tegen-kop race die gedoemd is te mislukken. Tenzij het onheil van Mads Pedersen (8) weer de kop opsteekt. Voor grote dijen is de beste verdediging de aanval. De Deen van Lidl-Trek begreep dit vorig jaar perfect in Saint Etienne. Er is geen twijfel mogelijk over zijn vorm als je zijn prestatie ziet in de tijdrit van Combloux.

De andere kant

Aan de andere kant van het veld zal Biniam Girmay (71) eindelijk het schot kunnen omzetten. De Eritreeër had weinig kansen voor zichzelf. Dat is niet om zijn intrinsieke vermogen op het vlakke te ontkennen. Maar sprinten werkt alleen bij sprints bergop. Als hij wordt begeleid, krijgt hij de kans om de geschiedenis van de Afrikaanse sport in te gaan door de Tour de France te winnen.

Echter, in afwezigheid van Wout van Aert, is degene die iedereen moet vrezen zijn ploegmaat. Christophe Laporte (21) heeft de perfecte gelegenheid om nog een persoonlijk Tour-succes na te streven. Als de kopgroep er helemaal voor gaat, moet de leider in het ploegenklassement van Jumbo-Visma vertegenwoordigd zijn. De Fransman toonde een sprankelende vorm toen hij het peloton over de Alpenpassen vooruit reed. Het is op een terrein dat nu van hem is dat hij de volle omvang van zijn talent kan laten zien.

En wat te denken van Magnus Cort Nielsen (11), ontsnappingsvechter, die maar één kans nodig heeft om weer op te vallen. Zijn ontsnappingspercentage behoort tot de beste in het peloton. Kijk uit voor de Deense renner van EF Education EasyPost, die niet alleen een tactisch genie is, maar ook erg fysiek.

Onze voorspelling

Het is niet makkelijk om mee te komen als de kopgroep te sterk is. De grote motoren kunnen profiteren van misverstanden achterin. Nils Politt zal vandaag onze man zijn, met een finale die spannend belooft te worden.