Het gevarieerde menu van de Tour de France 2024

Het parcours van de Tour de France 2024 is nu bekend. De Grande Boucle start voor het eerst in zijn geschiedenis in Italië (in Florence). De 26e start vanuit het buitenland en honderd jaar na de eerste overwinning van een Italiaan in de Grande Boucle, Ottavio Bottecchia. Het parcours eindigt met een tijdrit in Nice, vanwege de Olympische Spelen in Parijs.

Een mooi gevarieerde Tour de France 2024

De race van 3.492 kilometer heeft een gevarieerd menu. Met acht vlakke etappes, vier heuvelachtige etappes, zeven bergetappes (met vier topfinishes) en twee individuele tijdritten. Vanaf de eerste dag zal het voorgerecht sterk zijn. De eerste etappe van 206 kilometer gaat van Florence naar Rimini, met zeven beklimmingen en in totaal 3600 meter klimmen. Dan zijn er vier passages waar je niet mag missen. De Galibier op de vierde dag kan je al ver in de hiërarchie degraderen als je nog niet op 100% zit. “Nog nooit klom de Tour zo hoog, zo snel”, verkondigt Tourdirecteur Christian Prudhomme.

Geluk op de witte wegen

De onverharde wegen rond Troyes kunnen een nachtmerrie worden als je niet goed kunt balanceren. En/of als je al vroeg mechanische problemen hebt. Jumbo-Visma-manager Richard Plugge is daar geen fan van. “De factor geluk gaat een rol spelen in deze etappe.” Op dag 10 kunnen de onbeschutte wegen van Saint-Amand Montrond het peloton in verwarring brengen. Tot slot, de Cime de la Bonette (2802 meter), de hoogste asfaltweg in Frankrijk, die het dak van de Tour opslokt met nog 48 uur te gaan, is een ander hoogtepunt van de Tour. Om nog maar te zwijgen van de twee topfinishes in de Pyreneeën. In Saint-Lary-Soulan na de beklimming van de Tourmalet en op het Plateau de Beille, de passage door het Centraal Massief. En natuurlijk de 59 kilometer aan tijdritten (37 meer dan vorig jaar), waar de grootste verschillen zeker gemaakt zullen worden.

De Carré d’As, de nieuwe bijnaam voor het kwartet Roglic-Pogacar-Vingegaard-Evenepoel, heeft genoeg om waar te maken. “Het parcours is aangenaam. Ik hou echt van de eerste week, die een beetje moeilijker is dan voorgaande jaren. We moeten vanaf het begin van de Tour in goede vorm zijn”, analyseert Tadej Pogacar. Er moet voor elk wat wils zijn in deze zeer speciale editie, voordat we in 2025 terugkeren naar meer klassieke bases. Met een bevestigde terugkeer naar de Champs-Élysées en een mogelijke start vanuit Lille.

Wie moet de Giro-Tour-combinatie proberen?

De Tour heeft dan wel 2.000 klimmeters minder dan vorig jaar, maar is daarom niet minder zwaar. Jonas Vingegaard en Patrick Lefevere vonden het zwaarder dan de Tour van 2023. Bovendien moet het peloton 25 kilometer boven de 2000 meter afleggen. “Het is zo zwaar dat ik eerlijk gezegd een beetje geschokt ben,” zegt Mark Cavendish. Cavendish is blij dat er acht etappes zijn beloofd aan de raketten van het peloton. Het enige nadeel is dat de laatste kans in etappe 16 komt.

Net als in de Giro d’Italia zijn er in de Tour de France twee tijdritten. Remco Evenepoel had erover gedacht om de twee Grote Rondes te combineren, maar Patrick Lefevere ziet dat niet zo. Het algemene profiel lijkt de wereldkampioen tijdrijden er ook van overtuigd te hebben geen risico’s te nemen. Met de bergen die op de vierde dag beginnen (Sestrières, Lautaret en Galibier), is het bijna ondenkbaar om te mikken op een eindzege in deze twee Grote Rondes zonder in vorm te raken. Zal een van de koplopers gek genoeg zijn om beide Grote Rondes te rijden?

Tadej Pogacar, die dol is op Italië, heeft zijn deelname aan de Tour de France van 2024 bevestigd. Met de Olympische Spelen om de hoek moet je de juiste keuzes maken. De Spelen, slechts vijf dagen na het einde van de Grande Boucle, zullen voor sommigen, inclusief de sprinters, aanleiding zijn om hun tocht over de Tour-wegen te onderbreken, om hun voorbereiding vorm te geven en zich te richten op de Olympische hoogten.