Formule 1: Red Bull en Verstappen hebben hun vleugels verloren
De Nederlander heeft nog een zekere voorsprong voor de laatste GP’s van het seizoen, al zetten Ferrari en McLaren het Oostenrijkse team zwaar onder druk.
Aan het begin van het seizoen hoopten we dat het Formule 1-seizoen spannender zou worden dan de voorbije jaren. Acht maanden later zijn onze wensen uitgekomen. Het is waar dat Red Bull en Max Verstappen aan het begin van het seizoen op volle toeren draaiden. Maar naarmate het seizoen vorderde, vonden hun rivalen manieren om het Oostenrijkse team het leven zuur te maken.
Tijdens hun derde race in Australië stak Carlos Sainz Jr en Ferrari hen het vuur aan de schenen. Dit weerhield de gevleugelde stier er niet van om daarna te blijven winnen: nog twee overwinningen voor Verstappen. Maar dit keer waren het Lando Norris en McLaren Mercedes die wonnen in Florida.
Verstappen herpakte zich opnieuw in Emilia-Romagna, voordat Charles Leclerc (Ferrari) de hoogste trede pakte, dit keer in Monaco. Het gevleugelde beest was gewond en gooide zijn laatste krachten in de strijd in Canada en Spanje. Maar als stierenvechten een Spaanse specialiteit is, dan was het daar dat de genadeklap werd uitgedeeld, want sindsdien zijn Red Bull en Verstappen overweldigd door hun tegenstanders.
Super Max tegen de rest
Het geluk van de Belgisch-Nederlandse coureur is dat er veel verschillende winnaars zijn, wat de “rijderspunten” verdeelt. Met zijn zeven overwinningen kan hij proberen zijn voorsprong tot het einde van het seizoen te behouden.
Zelfs het team van Mercedes kende een succesvolle zomer, met overwinningen van George Russell (in Oostenrijk) en Lewis Hamilton (in Groot-Brittannië en op Spa). Ondertussen voegde Oscar Piastri (McLaren Mercedes) zijn naam toe aan de winnaars van de Hongaarse GP 2024. Zijn teamgenoot Lando Norris won in Nederland en Singapore.
McLaren en Ferrari hebben Red Bull inmiddels ingehaald in de constructeursstand; sindsdien gaan het Britse team en de ‘Scuderia’ nek aan nek. Charles Leclerc in Italië reageerde op Norris, die had gewonnen in Zandvoort, terwijl de huidige Amerikaanse tour duidelijk in het voordeel van Ferrari is. Met een overwinning voor de Monegask in de VS en een overwinning van de Spanjaard Sainz in Mexico afgelopen zondag.
Het behouden van een voorsprong
Je zou kunnen denken dat de 47 punten voorsprong die Verstappen heeft op Lando Norris en de 71 punten op Charles Leclerc voldoende zijn voor de Braziliaanse GP. Maar dit jaar zijn er nog vier Grands Prix te gaan: Las Vegas(23/11), Qatar (01/12) en Abu Dhabi (08/12). Nogmaals, het geluk van de Hasselaar is dat er veel verschillende winnaars zijn, wat hem telkens in staat stelt de schade te beperken, zoals blijkt uit zijn tweede plaats in de VS.
In de laatste vier races heeft Verstappen 59 punten gescoord, Lando Norris 74 en Charles Leclerc 74. Het rijtalent van de regerend wereldkampioen zou meer dan genoeg moeten zijn voor hem om een vierde opeenvolgende wereldtitel te veroveren.
Voor het constructeurskampioenschap echter zijn de vleugels van Red Bull al een tijdje geknipt. De rijvaardigheid van Sergio Perez is lichtjaren beter dan die van Mad Max. In de strijd tussen McLaren en Ferrari is het duidelijk dat de tweede coureur bijna even goed moet zijn als de kopman, vooral wanneer er nog geen duidelijke nummer één en twee in het team zijn.
Een 9de titel voor McLaren of een 17de voor Ferrari?
Je zou kunnen denken dat McLaren op weg was om zijn glorieuze verleden nieuw leven in te blazen tijdens de Amerikaanse tour. Maar Ferrari is vastbesloten om de “Wokingmen” een negende titel te onthouden en zijn recordaantal constructeurstitels naar 17 te brengen.
Met een voorsprong van 29 punten hebben de Engelsen niet veel ademruimte, zeker als je weet hoeveel punten ze hebben verzameld in de laatste vier Grands Prix (Azerbeidzjan, Singapore, de Verenigde Staten en Mexico). 128 punten voor het duo Norris-Piastri, 130 voor Leclerc en Sainz Jr. Het laatste duo heeft een kleine voorsprong genomen in de laatste twee races.
Maar de ene race is de andere niet, en zelfs als we kijken naar het soort circuits waar de twee coureurs hebben gewonnen, is het heel moeilijk om te beoordelen of een bepaalde motor beter is op stedelijke, technische of snelle circuits.
De spanning blijft, en dat is uiteindelijk wat F1 zo spannend maakt.