Maxim Van Gils en DSTNY zijn uit elkaar: Wat nu?
Op 18 maart vorig jaar werd het contract van Maxim Van Gils nog met veel trots door zijn team Lotto- DSTNY verlengd met twee jaar. Toch is de samenwerking tussen de Belgische renner en zijn ploeg nu onverwachts beëindigd. Er wordt nog steeds gesproken over de eenzijdige beslissing om zijn contract te beëindigen. Wat zijn de redenen voor deze vroegtijdige beëindiging? Wie zit er achter deze beslissing? En welke ploegen maken kans om de renner uit Brasschaat aan zich te binden?
Een vroegtijdige contractverlenging
Afgelopen voorjaar kondigde de ploeg onder leiding van Stéphane Heulot trots de verlenging aan van haar drie parels. Lennert van Eetvelt, Arnaud de Lie en Maxim van Gils. Voor Van Gils betekende dit twee extra jaren bij het team dat hem al zeven jaar begeleidde naar het hoogste niveau. Het contract, goed voor 600.000 euro per jaar, leek zijn toekomst veilig te stellen. Maar het ongelooflijke seizoen van de renner uit Brasschaat, dat begon met de Ruta del Sol in februari en eindigde bij de Canadese klassiekers in september, veranderde alles.
Zijn consistentie en resultaten tijdens zijn campagne in de Ardennen hebben de eetlust van Maxim Van Gils verder aangewakkerd. Zozeer zelfs dat zijn nieuwe agent, Alex Carera, besloot te vechten voor een betere vergoeding voor zijn talentvolle cliënt.
Een bepalende overstap naar een nieuwe agent
In het wielrennen komt het zelden voor dat renners hun contract vroegtijdig verbreken. Over het algemeen komen renners hun contracten na tot het einde. Toch zijn er uitzonderingen, zoals afgelopen winter met Primož Roglič. Voor zulke situaties hanteert de UCI strikte voorwaarden, vastgelegd in artikel 2.15.123a van het reglement, waaronder een akkoord tussen alle betrokken partijen.
Alex Carera, oprichter van A&J All Sports, introduceerde echter voetbalprincipes in het wielrennen en ging op zoek naar een beter contract voor Maxim Van Gils. De reden hiervoor wordt duidelijk wanneer je naar de UCI-ranglijst van 20 oktober 2024 kijkt, waarin Van Gils op een indrukwekkende 14e plek staat.
Geen Astana voor Maxim Van Gils
Aanvankelijk werd aangekondigd dat hij naar Astana Qazaqstan zou gaan. Maar de voormalige renner van Lotto-Dstny zal geen deel uitmaken van het project van de Kazachse ploeg. Hoewel Astana na een overname door de Chinese sponsor XdS financieel aantrekkelijk lijkt, biedt de ploeg weinig sportieve zekerheid. Het team heeft moeite om hun WorldTour-status te behouden. Zichzelf opsluiten in een team dat gereduceerd is tot ProTeam zou de toekomstige kalender van de Belg kunnen beroven van de beste wedstrijden van het seizoen, als de Kazachse ploeg geen uitnodigingen krijgt in 2026. De vernietigende kritiek van Murat Abenov op de overheidsfinanciering van de ploeg is dubbel zorgwekkend. Bijna 12 miljoen euro per jaar, waar de overheid niet blij mee is.
Favoriet: RedBull – Bora-Hansgrohe
Het gerucht gaat nu dat Maxim Van Gils bij de Duitse ploeg RedBull – Bora-hansgrohe gaat rijden in plaats van bij de teams Ineos Grenadiers en Movistar. Volgens HLN is de deal achter de schermen al gesloten. Het enige wat nog moet gebeuren is het officieuze officieel maken.
“Het gaat er niet om contracten te verbreken, maar om de renners zich onder de best mogelijke omstandigheden te laten ontwikkelen ”, veronderstelt Alex Carera om zijn soms dubieuze keuzes te verklaren. In de geest past de ploeg van Ralf Denk perfect bij de brief van de agent. Sportief gezien zal van Gils zijn waarde vinden in klassiekers waar hij niet overschaduwd wordt door andere kopmannen. In de Grote Rondes zullen de klassementsrenners hem niet in de weg zitten. En financieel zou het aanbod in lijn moeten zijn met de normen van de Kazachse ploeg.