pogacar sur le podium de l'étape 13 du tour de france 2023_ Paris sportifs_Tour de France

Sportweddenschappen online: Wat doet Jumbo-Visma?

De Grand Colombier heeft zijn oordeel geveld. Zoals verwacht, sloeg Tadej Pogacar toe, maar zonder hem de wind uit de zeilen te nemen. Jonas Vingegaard werd opnieuw omver geblazen zonder zich gewonnen te geven. Op zijn thuisbasis domineerde de Sloveen zijn onderwerp. Wie zal de ander verslaan in Morzine? Zullen de twee elkaar blijven neutraliseren? De Tour de France van 2023 moet nog al zijn geheimen prijsgeven. De sportweddenschappen online voor deze editie van 2023 worden steeds intensiever.

Sportweddenschappen online: Is het Jumbo-plan al leesbaar?

Annemasse – Morzine Les Portes du Soleil (151,8 kilometer): een cruciale dag, zowel voorin als achterin. Allereerst in de jacht op de bolletjestrui van beste klimmer, met 52 punten verdeeld over de vijf etappes. Dan was er de strijd tussen Jumbo-Visma/UAE Emirates om de gele trui. De 4.200 meter lange helling zou naar alle waarschijnlijkheid de winnaar moeten kronen op de top van Joux Plane. Op papier zou de etappe een goede kunnen zijn voor de vluchters. Maar zullen de bonussen op de top van de laatste klim de interesse van Pogi en Fisherman doen herleven?

Waar vormt de ochtendontsnapping zich?

Het zal moeilijk zijn om precies te voorspellen waar de ochtendontsnapping zich zal vormen. Dat is wat we kunnen leren van de etappes in Issoire en Belleville-en-Beaujolais. Op de Col de Saxel, Col de Cou en Col de Feu zou de kopgroep zich moeten vestigen. De Col de Cou (7 kilometer aan 7,4%) zou de sleutel moeten zijn voor de samenstelling van deze groep. Met 10 punten op de top, zullen de beste klimmers de eerste wedstrijd hebben, die het peloton aan beide kanten zou moeten verdelen.

De lancering van het plan Wout van Aert?

De rol van Wout van Aert zal duidelijk zijn om te maken wat Victor Campenaerts een ‘Woofer’ noemt. Een gewelddadige inspanning bij de start van 30 seconden tot 1 minuut om weg te komen van het peloton. Een all-in die de grote kanonnen in staat stelt om terrein te winnen op de leiders. Die zijn nog steeds in de jacht. Elke aanwezigheid van Wout van Aert zal een indicatie zijn van het Jumbo-plan. Zijn aanwezigheid vooraan moet niet gezien worden als een manier om de Belg op persoonlijk vlak tevreden te stellen. Nee, zijn aanwezigheid moet alleen worden gezien door het prisma van het steunpunt.

Col de la Ramaz

De Col de la Ramaz is een moeilijke pas. Een pas waar schade kan worden aangericht. 13,9 kilometer aan 7,1% maken het een selectieve pas. Dit is ongetwijfeld de plek waar Jumbo-Visma het peloton zal verspreiden, in een poging om een paar knechten, waaronder Sepp Kuss, bij zich te houden. Met uitzondering van de vallei tussen Ramaz en Joux Plane zal de finale een bijna exacte kopie zijn van de etappe in de Tour de France van 2016. Door Wout van Aert vooraan te zetten, zal hij aanwezig zijn in de afdaling en de vallei. Het is een rol die hij kreeg tussen de Tourmalet en Cauterets. Een plan geïnspireerd op de overgang ‘Galibier – Granon’ van vorig jaar.

Col de Joux Plane

Bij nader inzien zijn de passen niet zo lang als de Alpen-passen van 2022. Waar Pogacar geen partij was voor het uithoudingsvermogen van de Deen. Maar alles wijst erop dat als Jumbo hem niet uitput, de top van Joux-Plane hetzelfde patroon zou kunnen volgen als de finishes van Cauterets-Cambasque, Puy-de-Dôme en Grand Colombier. Een lichte voorsprong die hem zal doen kantelen op de top van Joux-Plane. Jumbo-Visma is dus beperkt tot de optie van een uitputtingsslag om de Sloveen uit te putten. Met het inherente risico dat dit plan averechts kan werken. Dat een eenzame Pogacar niet uitgeput genoeg is en hetzelfde huzarenstukje uithaalt als in Cauterets.

Etappe 14 finale

Het laatste doel van Jonas Vingegaard is om optimaal te profiteren van de afdaling naar Morzine. Het lijdt geen twijfel dat de ploegleiders van Jumbo-Visma hebben toegekeken hoe de witte trui terugviel in de afdaling van de Tourmalet. Ze moeten ook hebben gedacht aan de afdaling van Spandelles, waar hun rivalen probeerden druk uit te oefenen op de leider in het klassement. Het was een mislukte poging, want de Sloveen ging naar de grond waar Vingegaard geen veiligheidsmarge had ten opzichte van zijn rivaal. Het bewegingsgemak van de Deen staat niet langer ter discussie.

Inzetten op de agressie van Jonas Vingegaard

Het doel van het Jumbo-plan, om Tadej Pogacar pijn te doen, brengt Jonas Vingegaard (7) noodzakelijkerwijs in de running voor de etappezege. Het hoge tempo van een etappe onder leiding van een trommel kan een kopgroep heel snel weer in het gareel brengen. Zeker als de start zo heftig is als in de etappe van donderdag. Zo kan Jumbo gedwongen worden om al op de Col de Feu te vertrekken. Natuurlijk zou het ideale plan nog steeds zijn dat de kopgroep van de rivier gaat vechten voor de bonificaties om een noodbuffer te hebben. Maar het hectische tempo van de etappe kan een kopgroep overmeesteren, zoals het geval was in Cauterets.

Met de benen van Marie Blanque heeft de Deen in de gele trui alle troeven in handen om Pogacar wakker te schudden. Maar zoals ze zeggen, de beklimmingen zijn niet meer zo lang als toen Pogacar op één knie ging. Vingegaard hoopt echter op een ondergrond die gunstiger is voor zijn natuurlijke kwaliteiten. De ploeg heeft zich in ieder geval goed gehouden op de hellingen van de Grand Colombier. Het valt nog te bezien wanneer ze zullen besluiten om de race in het weekend te laten ontploffen.

Inzetten op een defensieve Pogacar

Als Jumbo-Visma zijn plan doorzet, heeft Tadej Pogacar (4,5) alle reden om te hopen op een vierde klap op het achterhoofd van zijn tegenstander. De grote vraag is welke versie van Pogi we krijgen. Degene die de Laruns-etappe domineerde of degene die wraak nam in de volgende etappes? Als die laatste weer opduikt, dan kan zijn explosiviteit in zijn voordeel werken op de top van Joux-Plane. Wat er ook gebeurt, de Sloveen uit UAE Emirates hoeft niet te koersen. Zijn rol is volledig die van volger. In de positie van achtervolger kan de witte trui psychologische druk uitoefenen op zijn rivaal. Als er geen verschil wordt gemaakt, spreekt zijn slagkracht in zijn voordeel in een sprint met twee renners die hij met kop en schouders domineert.

Wedden op het supernationale spel

De strijd om de gele trui is begonnen. Maar er ligt nog een andere oorlog op de loer. Het koppel van Sepp Kuss (81) en Adam Yates (81) als beste assistent vond een bijzondere echo in de etappe van gisteren. Toch zou de Amerikaan geofferd moeten worden op het hotel van een helse dag. De adelaar uit Durango moet doen waar hij goed in is: de kopgroep afbrokkelen. Dit moet niet de weg vrijmaken voor een verrassingsaanval, zoals de Britten misschien wel mogen doen.

UAE lijkt te willen spelen met nummers en te profiteren van Yates’ status in het algemeen klassement. De beklimming van Joux-Plane past perfect bij Adams kwaliteiten. Hun kopman verder omhoog sturen zou Pogacar een steun in de rug geven voor een mogelijke aanval. Maar als de markering tussen de twee favorieten voor de eindzege te uitgesproken is, zou hij er net zo makkelijk alleen vandoor kunnen gaan om de etappe te winnen. Tussen de twee heeft Yates meer manoeuvreerruimte dan Kuss.

Wedden op een outsider?

Deze keer is er geen sprake van een echte neutralisatie. Als er gestreden wordt in Joux-Plane, zal dat natuurlijk een verschil maken voor de andere kanshebbers in het algemeen klassement. Er is echter geen garantie dat de gaten aan de top niet aanzienlijk zullen zijn. Ze kunnen marginaal zijn. Je hebt dus uitzonderlijke vaardigheden nodig in de afdaling om het gat goed te maken.

De afdaling vanaf Joux-Plane is snel en technisch, zoals je kunt zien in de video hierboven (41’07”).

1,5 kilometer van de finish

1,4 kilometer van de finish

Rode vlam

600 meter van de finish

100 meter van de finish

Uitzicht vanaf de finish

Tom Pidcock (16) is de beste kandidaat om deze prestatie te leveren. Vooral omdat de Britse renner van Ineos Grenadiers snel is in sprints. Hij zou dus in staat kunnen zijn om Tadej Pogacar in te halen. Pogacar maakt sinds afgelopen weekend indruk. Het wonderkind komt aan op vijandig terrein. De grote onbekende is zijn vermogen om de serie passen te verwerken. Als hij zich staande weet te houden, kan de afdaling de deur openen naar een comeback van achteruit. En wie weet kan hij zelfs zijn twee metgezellen achter zich laten?

Helaas is de rest van het klassement te zwak om enige hoop te bieden. Jai Hindley (71) lijkt weer tot leven te komen, maar zonder indruk te maken. Carlos Rodriguez (81) is net zo sterk als zijn landgenoot, maar kan niet regelmatig winnen. Simon Yates (71) is de enige renner die het beter had kunnen doen op de hellingen van de Grand Colombier.

Wedden op de hoop op een ontsnapping?

Het is een voor de hand liggende die de meeste mensen pijn zal doen. Félix Gall (13) is de beste kanshebber op een ontsnapping, maar hij heeft waarschijnlijk niet de uittredingskaart of de wil om vooruit te gaan. De Oostenrijker moet nu vechten voor een algemeen klassement. Dat sluit veel deuren voor hem. En zelfs als hij zou kunnen anticiperen op een markering van de koplopers, is hij geen gevaar. Zijn kwaliteiten als daler ontbreken en hij vreest een comeback van achteren.

Ciccone en de rest

De beste namen om af te vinken, zijn waarschijnlijk die van Giulio Ciccone (26). Hoe zit het met de naweeën van zijn val? Vooral omdat de Italiaan er niet uitziet als de beste versie van zichzelf in deze Grande Boucle. Zijn ploegmaat Mattias Skjelmose (16) zou de perfecte vervanger kunnen zijn. De Deen heeft van deze etappe het hoofddoel van zijn week gemaakt. Het risico bestaat echter dat de volgorde te ingewikkeld is voor de pure klimmers.

Michael Woods (21) zou zijn geluk moeten beproeven dankzij de moeilijke start, maar de finish bergaf is een doorn in het oog voor de slechte daler die hij is. Ion Izagirre (36) kan zijn succes herhalen. Hij zegevierde in Morzine in 2016. Tobias Halland Johannessen (36) moet terugkeren naar voren om te vechten voor de bolletjestrui. Maar de Noor toonde zijn zwakheden tegen de besten van het veld.

Louis Meinjtes (26) heeft niet veel ruimte om vooruit te komen, maar heeft wel het temperament om dat te doen. Hij zou degene kunnen zijn die het Jumbo-Visma makkelijker maakt, door een ploeg te dwingen met de Nederlanders te rijden. Er zijn veel renners te noemen. Ben O’Connor (41) zou ongetwijfeld de beste zijn, als Thibaut Pinot (36) niet in de weg zit. Tenzij een Grenadier als Daniel Felipe Martinez (41) besluit om mee te doen.

Onze voorspelling

Dit lijkt ons de moeite waard voor je sportweddenschappen online. Een dag met een hels tempo. Wat als we te maken hebben met de mooiste etappe van deze 110e editie? Jumbo-Visma zal hun plan uitvoeren. De twee monsters zullen het uitvechten. Maar tot ieders verrassing kwam Tom Pidcock in de afdaling binnen een handvol seconden van hen. Een prestigieuze overwinning op de grote kanonnen waar hij al zo lang op wachtte.