Online sportweddenschappen: is het echt afgelopen?

De tijdrit in Combloux was bedoeld om voor eerste hiërarchie te zorgen tussen de twee favorieten van de Tour de France. De tijdrit moest de toon zetten voor de strijd die in de derde week zou losbarsten. Het moet gezegd worden dat het resultaat alle verwachtingen overtrof. Jonas Vingegaard verpletterde zijn rivaal letterlijk. Met 1’48” tussen beiden twee rivalen zullen de aanvalsplannen van Jumbo-Visma vanaf nu compleet anders zijn. Er was geen echte reden meer om aan te vallen. Is dit een kans voor de breakaways? Zal Pogacar in zijn eentje het scenario van vandaag beïnvloeden? Online sportweddenschappen op de Tour de France van 2023 zijn in volle gang.

Tip voor online sportweddenschappen: Jumbo-Visma-plan in de ijskast?

Saint-Gervais Mont-Blanc – Courchevel (165,7 kilometer): het scenario voor de koninginnerit van deze 110e editie leek gescript. De Jumbo-Visma zou het scenario van de etappes Cauterets-Cambasque en Morzine moeten herhalen. Het kroonjuweel is echter niet meer van plan dezelfde strijd te leveren. De renners met het geel-zwarte wapenschild hoeven hun rivalen niet meer aan te vallen. Om te heersen over de Alpenbergen en de troon van de overwinning te veroveren, moet Tadej Pogacar een verloren strijd leveren. In een gebied met een stijgingspercentage van meer dan 5.000 meter, waar de hoogten oplopen tot meer dan 2.000 meter. Een gastvrij land voor de huidige koning van de Tour de France 2023.

De algemene chaos beheersen, ook voor online sportweddenschappen

Amper 15 kilometer in de wedstrijd komt de Col des Saisies (13,4 kilometer aan 5,1%) in zicht. Met 8’52” op de derde plaats hoeft Jumbo-Visma zich alleen zorgen te maken over Pogacar. Alle renners mogen naar voren. Operatie Landis lijkt onwaarschijnlijk. De ironie is dat slechts één renner in de Top 10 zal opschuiven om een plaats in het klassement te verdedigen. Op de weg zullen de renners van de Nederlandse ploeg dus altijd bondgenoten vinden.

De vraag blijft echter waar Tadej Pogacar zal proberen los te komen van de algemene leider. Zal de waanzin van de Sloveen hem tot actie aanzetten op de Cormet de Roselend?

Of zal het na de Côte de Longefoy zijn? Om een onoplettende gele trui onder druk te zetten in de extreem lastige afdaling.

Om te zegevieren op de top van het Altiport in Courchevel en de Tour de France omver te werpen, moet de titaan van de Alpen verslagen worden. De Col de la Loze is terug na zijn eerste verschijning in 2020. Deze keer zal het via een “soberder” route zijn, namelijk via Courchevel Le Praz (28,1 kilometer aan 6%), in tegenstelling tot de Allures-route drie jaar geleden (22,5 kilometer aan 7,6%).

Het gedrocht van de Col de la Loze ligt verborgen op de top. De laatste zeven kilometer kennen stijgingspercentages tot 20%, waardoor het de bijnaam ‘Planche des Belles Filles des Alpes’ kreeg.

De afdaling is snel, met het bos van Verdons (400 meter aan 6,7%) op korte afstand van de voet van de klim.

Voor het eerst in de geschiedenis van de Grande Boucle worden de gebogen hellingen van het Courchevel-altiport gebruikt. De 430 meter worden in twee delen afgelegd:

  • De eerste 130 meter aan 12,5;
  • Laatste 300 meter aan 18,66.

Weersvoorspelling – Belangrijk bij online sportweddenschappen

In tegenstelling tot wat Tadej Pogacar misschien had gehoopt, ontsnappen de Alpenwegen aan elk risico op slecht weer. Dat is slecht nieuws voor de man die uitblinkt in slecht weer. Het was echter de natste ochtend. Gianetti en Matxin, zijn teammanagers, zullen de regendans moeten doen.

Online sportweddenschappen op een wraakzuchtige Pogacar

Tadej Pogacar (3,5) zette de toon: “Dit is geen tijd voor berusting”. Het is waar dat de Sloveen niet de gewoonte heeft om zo gemakkelijk op één knie te gaan zitten. De tweevoudig winnaar van de Tour de France is na de klap in het gezicht van vorig jaar in de Granon nooit gestopt met aanvallen. Dag na dag reed hij zijn tank leeg met vergeefse aanvallen. Deze aanvallen doorkruisten het peloton, zonder Jonas Vingegaard uit het tempo te halen.

Emiraten vs Pogacar

Dit jaar zullen ze bedachtzamer moeten zijn en hun collectieve kracht moeten gebruiken om te proberen de Deen van zijn voetstuk te stoten. Moeten we verwachten dat de UAE Emiraten de leiding nemen om een sterk signaal af te geven? Het lijkt van niet. Het doel zal duidelijk zijn om enkele pionnen vooraan te zetten, met enkele luxe-assistenten. Durven ze Adam Yates en/of Marc Soler vooraan te zetten?

Waarschijnlijk wel. Het lot van het peloton zou in handen moeten liggen van Jumbo-Visma, maar vooral ook van een ploeg die haar Top 10 verdedigt. Renners als Martin (11e op 1’37” van Gall), Gaudu (9e op 3’52” van Yates) of zelfs Tom Pidcock (12e op 2’26”) zullen proberen te ontsnappen. Dit zal niet alleen chaos creëren, maar zal sommige teams ook dwingen om te rijden om ze terug in het gareel te krijgen. Het enige wat de Emiraten hoeven te doen, is profiteren van de chaos die ontstaat door de erbarmelijke gaten in het algemeen klassement.

De komende aanval van Tadej Pogacar moet echter intelligent zijn, want het gaat verder dan het verwijderen van Jonas Vingegaard uit assistenten. De witte trui zal een teamgenoot op zijn pad moeten vinden om de ontembare leider van zijn stuk te brengen. Als hij geïsoleerd komt te zitten, ver van de finish, in een mano-a-mano met zijn rivaal, zal hij zeker wat terugzien. Er is weinig twijfel dat Pogi de gele trui niet mee zal nemen, tenzij die laatste meewerkt. Net zoals er geen twijfel over bestaat dat Pogi niet hoeft samen te werken met zijn rivaal. Zal hij in staat zijn om zich te ontdoen van de leider in het algemeen klassement? Of zal Fisherman een appeltje met hem te schillen hebben?

Inzetten op de suprematie van Jonas Vingegaard

Als een echte bloedzuiger mag Jonas Vingegaard (3) het stuur van Tadej Pogacar niet verlaten. Het is algemeen bekend dat hij tot de laatste dag zal proberen de gevestigde orde omver te werpen. Het is te voorzien dat hij zal proberen de Wasps van 2022 te evenaren. Hoewel het Jumbo-Visma-team niet als een stoomwals hoeft te rijden, zou het toch een goed idee zijn om Wout van Aert naar voren te sturen. Om de plannen van de Emirates tegen te gaan en hun poging om de race aan te scherpen te bemoeilijken.

Uiteraard konden de valpartijen van Nathan van Hooydonck en Sepp Kuss (66) het defensieve plan bemoeilijken. Toch was de Amerikaan geruststellend. Dat is goed nieuws, gezien het belang van de Durango Eagle. Als hij door zijn leider wordt vastgehouden tot aan de hellingen van de Loze, dan zal de Deen moeilijk te verslaan zijn. Dit zou Vingegaard de kans moeten geven om hetzelfde patroon als op de Granon en Hautacam te herhalen. De perfecte kans om zijn enige rivaal af te maken en zijn kroning te bezegelen. Vooral omdat het rennen na de etappe een dubbel voordeel kan hebben, door de 40 punten op de top van de Loze te pakken. En daarmee Giulio Ciccone zijn outfit te ontnemen. Zullen de ogen van de gele trui groter zijn dan zijn maag? Zal de smaak van bloed hem doen watertanden?

Wedden op de heerschappij van je meester

Als de taak van Sepp Kuss (13) wordt teruggebracht tot die van assistent, zal hij een meer defensieve rol kunnen spelen. Jonas Vingegaards comfortabele positie in het klassement kan hem aanmoedigen om meer verdedigend te spelen. Het gezegde luidt natuurlijk: “de beste verdediging is de aanval”. Maar er is een mogelijkheid om te overwegen. Die waarbij Kuss en Vingegaard het verschil maken op Tadej Pogacar.

Toch zou de meest voor de hand liggende optie zijn dat Vingegaard het alleen doet, met een Amerikaan die in de nek van de Sloveen hijgt. Maar laten we ons eens voorstellen dat ze er met z’n tweeën in slagen om voorbij de leider uit de Emiraten te komen. Kuss is zowel een formidabele daler als op zijn gemak in zeer steile beklimmingen. Het is niet uitgesloten dat zijn kopman hem de overwinning aanbiedt als dank voor bewezen diensten. In 2020 werd hij 4e op de top van de Col de la Loze. Hij werd ook 6e op de Angliru in de Vuelta. Terwijl Primoz Roglic, in nood, hem liet koersen voor zijn eigen glorie.

Wedden op een podiumplaats voor de leider

Op een dag die gunstig is voor dieselrijders zal er een keuze gemaakt moeten worden tussen Carlos Rodriguez (6), die de beste van de rest lijkt te zijn. David Gaudu (6), die altijd traag op gang komt. En Pello Bilbao (8), die al zijn Grote Rondes heeft gewonnen op dagen met meer dan 4500 meter klimmen.

Inzetten op de kans op ontsnappingen

Om te zegevieren in een ontsnapping moet je aan drie voorwaarden voldoen. Ten eerste moet je in blakende vorm zijn. Ten tweede moet je een uitzonderlijke klimmer zijn om de wind van het peloton te weerstaan. En als laatste moet je behendig zijn in de afdaling om geen fout te maken en je kans op de overwinning niet in gevaar te brengen. Er zijn maar weinig renners die aan deze criteria voldoen.

Het is duidelijk dat Giulio Ciccone (26) moet worden geëlimineerd, omdat hij elke kans op de overwinning zal opofferen om zijn beste klimmerstrui te verdedigen. Het is beter om te gaan voor klimprofielen zoals Félix Gall (26), die desondanks niet voldoet aan de laatste voorwaarde. De Oostenrijker is verre van een bergaf virtuoos. Maar zijn superieure klimvaardigheden maken dit meer dan goed. Hoge hellingen rijmen onvermijdelijk met Wout Poels (23). Maar de naam die het meest in het oog springt, is waarschijnlijk die van een oude rot als Mikel Landa (26). Of zou Thibaut Pinot (33) het hoofdstuk van zijn carrière kunnen afsluiten met een prestigieuze overwinning?

Onze voorspelling: Geconfronteerd met een peloton van jongere renners, zal Jonas Vingegaard weer met zijn vuist op tafel slaan. De overwinning van de gele trui zal onze weddenschap van de dag zijn. Maar dat is niet alles: de Deen krijgt op het podium gezelschap van zijn ploegmaat. De plaats van Sepp Kuss is onze fantasie van de dag.