Wedden op F1: Alle Formule 1-zitjes voor 2024 zijn bezet
Sinds 1 december is de volledige line-up van de Formule 1 bekend, na de aankondiging van de contractverlenging van Logan Sargeant door het team van Williams.
Zorgt team RB voor herhaling?
Zoals we weten, worden in de Formule 1 sommige auto’s goed ‘geboren’, terwijl andere ‘kalveren’ blijken te zijn die onmogelijk te verbeteren zijn gedurende het seizoen.
In 2023 zal de RB19 van Red Bull Racing ongetwijfeld een van de grootste succesverhalen van de afgelopen jaren zijn. Het heeft Max Verstappen in staat gesteld om zijn vleugels op de meest meesterlijke manier uit te slaan. Hierdoor bleven er slechts restjes over voor zijn teamgenoot Sergio Pérez en kruimels voor de andere rivalen.
Het is moeilijk voor te stellen dat de RB20 in 2024 deel zal uitmaken van de tweede categorie auto’s, namelijk rampen. Natuurlijk zal zelfs de meest optimistische rijder aarzelen om de sprong in het diepe te wagen en te denken dat de RB20 het kampioenschap net als zijn voorganger zal domineren, aangezien er een concurrerend team zal zijn dat de gevleugelde auto’s zal weten in te halen.
Formule 1: Dezelfde paren als in 2023
In werkelijkheid zullen de auto’s zeker wat veranderingen ondergaan. Maar de stoelen zijn allemaal behouden. De laatste coureur die terugkeert in de F1 is Daniel Riccardo, die Nyck De Vries vervangt in de AlphaTauri.
De laatste onzekerheid werd afgelopen vrijdag door Williams weggenomen met de aankondiging van de contractverlenging van de Amerikaanse coureur Logan Sargeant. Dit was geen uitgemaakte zaak. Dit gezien het feit dat de jonge Fort Laudendale-coureur (23 op 31 december) ver onder zijn teamgenoot Alexander Albon presteerde. Toch althans wat betreft gescoorde punten: 1 tegen 27. Het was echter een symbolisch resultaat. Want het was het eerste punt van een Amerikaanse coureur in de Formule 1 sinds Michael Andretti in 1993, dertig jaar eerder.
Als de duo’s die aan het einde van het huidige seizoen 2023 worden gevormd dezelfde zijn die op 29 februari naar het circuit van Sakhir komen voor de vrije training tijdens de GP van Bahrein, is het nog maar de vraag of ze het hele seizoen bij elkaar blijven.
Veel contracten te verlengen
Bovendien loopt het contract van meer dan de helft van de coureurs tot eind 2024. Het zal dus waarschijnlijk snel erg druk worden achter de schermen.
Sergio Pérez (Red Bull), Charles Leclerc en Carlos Sainz (Ferrari), Esteban Ocon en Pierre Gasly (Alpine), Valtteri Bottas (contract inclusief opties) en Guanyu Zhou (Alfa Romeo), Fernando Alonso (Aston Martin), Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen (Haas), Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo (Alpha Tauri), Alex Albon en Logan Sargeant (Williams). Bij Aston Martin is onze landgenoot Stoffel Vandoorne bevestigd voor nog een jaar als testcoureur. Dit voor bepaalde Grand Prix-evenementen en in de windtunnel.
Nieuwigheden op de kalender
Uiteindelijk zijn de data van de eerste twee grand prix de belangrijkste nieuwigheid op de komende kalender. Zowel in Bahrein als in Saoedi-Arabië wordt van donderdag tot zaterdag gereden. Van 29 februari-2 maart enerzijds en van 7-9 maart anderzijds. Dit vanwege de viering van het begin van de Ramadan op zondag 10 maart.
Daarna volgt een tournee door Azië en Oceanië (Australië, Japan, China). Dit betekent dat Suzuka in het voorjaar wordt verreden, terwijl Shanghai terugkeert op de kalender.
De zomer blijft Europees, met de Grand Prix van België opnieuw gepland voor eind juli. Dit net voor de zomerstop, die een maand later wordt onderbroken door de GP van Nederland. Een tweede wapenstilstand, dit keer voor het najaar, vindt plaats tussen Singapore op 22 september en de Verenigde Staten op 20 oktober. De GP van Azerbeidzjan vindt plaats in september, net na de Europese Spelen.
Lagere koolstofvoetafdruk
Tot slot heeft de FIA een grappige aankondiging gedaan over de Formule 1: om de CO2-voetafdruk zo klein mogelijk te houden, zijn de data van de GP’s van Qatar en de Verenigde Staten omgedraaid, zodat de laatste twee van de 24 evenementen van het seizoen in het Midden-Oosten plaatsvinden (Losail en Abu Dhabi).
Het is waar dat Stefano Domenicali en de Formule 1-pioniers hun belofte van ‘Zero Net Emissions 2030’ willen waarmaken. Veel succes!