De nieuwe Jupiler Pro League shirts onder de loep

Met een eerbetoon aan Art Nouveau en nieuwe sponsors hebben de shirtfabrikanten zeer verrassende JPL-shirts ontworpen.

Het is één ding om je team te steunen, maar het is iets heel anders om elk jaar een nieuw uit- of thuisshirt te dragen. We zagen dit bij Euro 2024 met het Kuifje-shirt, dat, hoe origineel ook, de Rode Duivels niet bepaald geluk bracht.

In de Jupiler Pro League is het hetzelfde verhaal: naast het shirt is er ook de sjaal, eventueel een speciale ter herinnering aan een galawedstrijd of een wapenfeit uit het vorige seizoen bijvoorbeeld, de pet, etc. Maar het is echt het shirt dat het hart van de basissupporter zal doen smelten, die zal worden verleid door een van de twee truien van het team, of zelfs drie, of zelfs allemaal. Televisierechten en sponsoring zijn nu de twee belangrijkste inkomstenbronnen voor clubs, ver voor de kaartverkoop. En hoe meer reclame de fans kunnen maken, hoe beter, vooral voor de gebruikelijke prijs van €75 per shirt… En gezien de financiële situatie van veel Belgische competitieteams, die niet echt rooskleurig is.

Genk als eerste op de catwalk

De eerste ploeg die zijn 2024-2025 thuisshirt onthulde was RC Genk. Op 8 april presenteerde Nike, dat de Limburgse club al sinds 2009 trouw is, het nieuwe thuisshirt van de Smurfen, geproduceerd in samenwerking met twee supportersclubs. Het shirt, dat onvermijdelijk blauw is, is versierd met diagonale strepen.

Nog steeds uitgerust door Adidas, blijft Standard zijn rode kleuren trouw en presenteerde zijn shirt tijdens de vriendschappelijke wedstrijd tegen Aubel. We speelden met de klassiekers en het goud, ongetwijfeld om het moreel op te krikken van de supporters die de afgelopen seizoenen niet altijd even verwend zijn geweest en zich nog steeds zorgen maken over hun toekomst.

Dan gaan we nu over naar Anderlecht, dat ongetwijfeld de originaliteitsprijs krijgt. Toegegeven, de kleuren zijn terug naar de basis: mauve thuis, wit uit. Maar als eerbetoon aan “Brussel, hoofdstad van de Art Nouveau” heeft het mauve huis, opgericht in 1908 tegen het einde van deze stijl, gespeeld met subtiele motieven die geïntegreerd zijn in de mouwen van de shirts. De flocking is uitgevoerd in een uniek lettertype, gecreëerd door het Belgische bedrijf “Studio Type”. Bij het ontwerp van deze nieuwe tunieken is ook gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie. Sterker nog, “het gebruik van generatieve technologie is een gedurfd en ongelooflijk spannend proces gebleken, dat vandaag tot uiting komt in de lancering van een innovatief shirt – een primeur in België – dat voor 100% is gegenereerd door kunstmatige intelligentie”, legt de marketingdirecteur van de Brusselse club uit.

Nieuwe materiaalleverancier voor Brugge

Club Brugge speelde sinds het seizoen 2018-2019 met shirts van Macron, maar Blauw Zwart heeft besloten om de samenwerking met de Italiaanse club niet te verlengen en kiest deze zomer voor Castore. Het Engelse merk rust Feyenoord, Newcastle, Wolverhampton, Aston Villa en Bayer Leverkusen al uit. Ook de Red Bull F1-coureurs worden door dit merk uitgerust. Zou dit Vanaken en zijn teamgenoten nog een duwtje in de rug kunnen geven? In ieder geval volgden 6.000 fans de presentatie van het nieuwe uitshirt op een gaming platform. Leden van de Young Blues kregen voor de gelegenheid een collectorshirt.

Union Saint-Gilloise eindigde voor het eerst in 89 jaar met een trofee, de Ladbrokes Croky Cup, of Belgische beker, maar op de trainingskit verscheen een nieuwe sponsor, Comarch. Voor de rest blijven de twee hoofdsponsors, die van plaats wisselen naargelang de Belgische competitie – thuis of uit – of de Europese scène.

Cercle Brugge keert dit seizoen terug naar Europa en om dat te vieren zal het thuisshirt steeds meer schuine groene kolommen op een zwarte achtergrond hebben, wat een illusie van beweging geeft. Het uitshirt is wit met twee dunne verticale groene en zwarte lijnen in het midden.

Het thuisshirt van La Gantoise zal ook blauw zijn, geflankeerd door een witte 7, wat aan het stamnummer van de club doet denken.

In Charleroi zouden de Zebra’s niet zijn wat ze zijn zonder hun thuisshirt met zebrastrepen, ontworpen door Kipsta. De details zijn zichtbaar: het fort in de witte strepen en het stadslogo in de nek.

In Kortrijk speelde Erreà, de leverancier van de uitrusting, in op het positieve en het negatieve, waarbij de witte schouders en rode romp/rug thuis rood-wit werden uit huis.

Sommige teams wachten op de eerste wedstrijd om het nieuwe shirt te onthullen, of op een galawedstrijd. Dit zal ongetwijfeld het geval zijn voor Antwerpen, dat op 20 juli Parma ontvangt, een gelegenheid om de spelers te eren die deelnamen aan de laatste Europese finale gespeeld door een Belgische club, in 1993.

soortgelijke artikelen

Francs Borains: Wie zijn de nieuwe gezichten in de CPL?

Dante Vanzeir moet sleutelrol spelen bij KAA Gent

Enzo Sternal, een Frans wonderkind bij RSC Anderlecht

ONZE SOCIALE MEDIA

;