Milaan-San Remo 2025

Aanstaande zaterdag vindt het eerste Monument van het seizoen plaats. Milaan – San Remo, bekend als de klassieker voor sprinters, is de langste wedstrijd van het wielerseizoen. Over een afstand van 289 kilometer, van het zuiden van de Lombardische hoofdstad tot aan de kust van Ligurië, blijft de “Classicissima” een lange, soms saaie processie met de spannendste finale van de World Tour-kalender. Hoewel de mythische beklimming van de Cipressa nog steeds tot de verbeelding spreekt, is het de Poggio die sinds 1997 het beslissende moment van de koers vormt. Zal de beklimming cruciaal zijn of moeten we juist letten op de afdaling? Hoeveel renners zullen de top bereiken en hoeveel achterstand zullen ze hebben op eventuele aanvallers? Dit zijn de vragen waarop we proberen een antwoord te vinden.

Een regenachtige editie van Milaan-San Remo 2025?

Er zijn weinig edities van de “Classicissima” die als erbarmelijk worden bestempeld, maar de editie van 2025 zou weleens een uitzondering kunnen zijn. Al enkele dagen voorspellen de weerberichten een regenachtig weekend. De Italiaanse militaire meteorologische dienst verwacht frisse temperaturen van 12 tot 13 °C, een kans van ongeveer 60% op regen en een krachtige oostenwind van 35 km/u. Die laatste factor zou een belangrijke invloed kunnen hebben op het koersverloop Milaan-San Remo 2025.

Een stevige rugwind langs de Ligurische kust zou de wedstrijd vroegtijdig open kunnen breken, nog voor de laatste beklimming van de Poggio. Maar als de beslissing zoals gewoonlijk pas in San Remo valt, dan is de windrichting ideaal voor aanvallers, aangezien de renners deze ofwel schuin van opzij, ofwel driekwart in de rug zullen hebben.

Het moeilijkste Monument om te winnen

“Voor mij is Milaan – San Remo de moeilijkste wedstrijd om te winnen. De beslissing valt in vijf explosieve minuten na zeven uur koers. Tegenwoordig is er in die vijf minuten niemand echt sterker dan een ander.”
Joxean Fernández Matxín, november 2024

Deze uitspraak wordt volledig gedeeld door zijn renner, Tadej Pogačar. Al twee jaar op rij bijt de Sloveen zijn tanden stuk op deze koers, die nochtans het dichtst bij zijn woonplaats Monaco ligt. Toch zouden de weersomstandigheden in deze 116e editie in zijn voordeel kunnen spelen. Hoewel Pogačar zelden verliest in regenachtige omstandigheden, zou zeven uur in stortregen geen sinecure zijn. Natte wegen zouden ertoe kunnen leiden dat alle ploegen zich vroeg positioneren voor de afdaling van de Passo del Turchino.

In 1991, onder soortgelijke omstandigheden, ontsnapten elf renners – waaronder Claudio Chiappucci – in deze afdaling en werden ze nooit meer teruggepakt. Zou de huidige wereldkampioen hierdoor geïnspireerd worden om de koers van ver open te breken? Het zou hem niet afschrikken, want “Pogi” staat bekend om zijn lange solo-aanvallen.

Een succesvolle aanval op de Cipressa in Milaan-San Remo 2025?

Hoewel het onwaarschijnlijk is dat iemand op 140 kilometer van de finish alleen wegrijdt, is het reduceren van het peloton een reële strategie. Door een breuk te forceren op de Passo del Turchino zouden UAE Emirates de zaken eenvoudiger kunnen maken voor de beklimming van de Cipressa in Milaan-San Remo 2025.

De afgelopen twee jaar probeerden de Emirati’s tevergeefs het peloton uit te dunnen op deze 5,6 km lange klim met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,1%. In 2024 ontbrak het hen echter aan mankracht: Alessandro Covi kon slechts 23 seconden kopwerk doen, terwijl Diego Ulissi en Marc Hirschi ontbraken. Hierdoor moesten Isaac Del Toro en Tim Wellens taken op zich nemen waarvoor ze oorspronkelijk niet waren ingezet.

Met de komst van Jhonatan Narváez hebben de UAE-Emirates echter een extra troef in handen om een harde beklimming van de Cipressa af te dwingen. Als ze erin slagen deze onder de symbolische grens van 9 minuten af te leggen, zouden ze kunnen slagen in wat sinds Gabriele Colombo niemand meer is gelukt: een succesvolle aanval op de Cipressa. Dit zou gemakkelijker worden door het moordende tempo, waardoor het peloton in de problemen komt, en door de eerste schifting die eerder in de koers zou plaatsvinden.

Mathieu van der Poel, de “Monument man”

Als het gebruikelijke scenario zich afspeelt, met een beslissing op de Poggio, zal Tadej Pogačar opnieuw moeten proberen het verschil te maken zoals vorig jaar. Het enige verschil is dat hij dit keer niet op de terugkeer van Mathieu van der Poel hoeft te rekenen.

Dat zou echter een zware opgave worden, want de Nederlander is zonder twijfel een van de beste – zo niet dé beste – renners ter wereld in explosieve inspanningen van 20 seconden. Als pure wattagemachine heeft de winnaar van 2023 een ongeëvenaarde acceleratie. Pogačar zal dus rekening moeten houden met Van der Poel in zijn strategie.

Toch zal de Nederlander niet zomaar in dienst rijden van Jasper Philipsen en zou hij op de top van de Poggio en op de Via Roma kunnen samenwerken met “Pogi”. Hoewel een sprint met twee in het voordeel lijkt van de Alpecin-Deceuninck-renner, is hij niet onklopbaar. Dat bewezen zijn nederlagen tegen Kasper Asgreen (Ronde van Vlaanderen 2021), Biniam Girmay (Giro 2022 in Jesi) en Mads Pedersen (Gent-Wevelgem 2024) in lange sprints waarin hij moest buigen voor sterke tegenstanders.

Een indrukwekkend Lidl-Trek collectief in Milaan-San Remo 2025

Hoewel Alpecin-Deceuninck de laatste twee edities heeft gewonnen met Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen, heeft Lidl-Trek op papier wellicht het sterkste team voor Milaan-San Remo 2025.

Jonathan Milan start met de duidelijke ambitie om Tadej Pogačar te verslaan. De Italiaan, kandidaat voor de titel van beste sprinter ter wereld, zou het sprinttijdperk op de Via Roma kunnen herstellen. De grote vraag is echter hoe hij zal samenwerken met zijn ploeggenoot, die minstens even ambitieus is: Mads Pedersen.

Tijdens Parijs-Nice verkeerde de Deen in topvorm en liet hij zien dat hij zowel klimmers kan volgen als meestrijden voor de overwinning. Zijn top-10 op de klim naar Auron toonde zijn indrukwekkende veelzijdigheid. Dit maakt hem een geduchte kanshebber.

Ganna, meer dan ooit klaar voor de strijd

Door zijn focus op de baan opzij te zetten in het begin van het jaar, heeft Filippo Ganna zijn ambities duidelijk gemaakt. Hij wil het eerste Italiaanse Monument aan zijn palmares toevoegen en heeft indruk gemaakt. Ondanks zijn gewicht van 86 kg klimt de renner van Ineos Grenadiers beter dan ooit.

Na zijn tweede plaats in het algemeen klassement van Tirreno-Adriatico behoort “Top Ganna” tot de serieuze kandidaten voor de overwinning. De tweevoudig wereldkampioen tijdrijden heeft twee mogelijke strategieën:

  • Een aanval na de Cipressa, gebruikmakend van de gunstige wind;
  • Een aanval op de Via Roma, in een poging het sprintscenario te ontlopen.

Belgische verrassingen?

Hoewel Tom Pidcock en Matej Mohorič de voornaamste dalers zijn op de Poggio, mogen enkele Belgen als verrassing niet worden uitgesloten.

Arnaud De Lie, die aanvankelijk niet zou starten, lijkt nu toch op de deelnemerslijst te staan. De Waal, teleurgesteld over zijn openingsweekend in België, wil zijn seizoen op de Classicissima rechtzetten. Hij krijgt steun van Jenna Berckmoes, maar Lotto-Dstny lijkt niet de sterkste ploeg te hebben.

Dat is anders bij Red Bull-Bora-Hansgrohe, met Maxim Van Gils. Na een reeks tegenslagen – een aanrijding op de Étoile de Bessèges en ziekte tijdens de Strade Bianche – wil de renner uit Brasschaat revanche nemen. Als hij in dezelfde vorm verkeert als vorig jaar, is een podiumplaats mogelijk – en misschien zelfs meer.

soortgelijke artikelen

Gent-Wevelgem 2025: Geen Tadej Pogačar, wel sprint met grote groep?

Tirreno-Adriatico 2025

Strade Bianche 2025 – Voorbeschouwing

ONZE SOCIALE MEDIA

;