Sportwedden op het web: een mini Klasikoa San Sebastián

Zondag 2 juli vindt de tweede etappe van de Tour de France 2023 plaats. Net als de etappe van gisteren biedt het Baskenland een lastig terrein tussen Vitoria-Gasteiz en San Sebastián. Er hangt een vleugje Klasikoa in de lucht voor de renners in het algemeen klassement.

San Sebastián, een fietsland in juli

Vitoria-Gasteiz – San Sebastián (209 kilometer): Christian Prudhomme’s doel voor dit decennium is om de ‘fantastische’ generatie te eren. Door hen een speelveld te bieden dat past bij hun aanvallende temperament, is de Tour-baas voortdurend op zoek naar spektakel. Bretagne in 2021, Baskenland dit jaar en Emilia-Romagna in 2024 hebben alle ingrediënten voor een explosieve start. Het vertrouwde terrein van het mythische Euskatel-Euskadi zal verre van gastvrij zijn voor de grootste dijen in het peloton. 3.000 meter positieve klim laat weinig ruimte voor twijfel over het scenario van de dag.

De Jaizkibel, bepalend voor het profiel van de winnaar

De emblematische beklimming van de Jaizkibel is het zenuwcentrum van deze tweede etappe van de Tour de France 2023. In tegenstelling tot de Donostia San Sebastián Klasikoa wordt deze in tegengestelde richting gereden. Het is aan de kant van de Emakumeen Bira die vooral populair is bij vrouwen. Een klim van 8,1 kilometer aan 5,3% met bonuspunten (8, 6 en 3 seconden) op de top. Het doel is om beweging te creëren onder de kanshebbers voor de algemene overwinning in deze 110e editie van de Grande Boucle.

Naar een verkorte sprint in de straten van San Sebastián?

De top van de Jaizkibel ligt op slechts 16,5 kilometer van de finish. De finish is verdeeld in twee bijna gelijke delen (8 kilometer afdaling en 8,5 kilometer vlak). Dit zou renners die op de slotklim worden gedropt de kans kunnen geven om terug te komen zonder al te veel achterstand op te lopen.

6,8 kilometer tot de finish: het binnenrijden van San Sebastián vereist een goede positionering. Het peloton zal zich uitstrekken als het de eerste rotonde nadert.

5 kilometer van de finish: zoals alle rotondes in deze finale is alleen de rechterkant open. Dit zal het peloton onverbiddelijk verlengen en een eventuele klim terug naar boven bemoeilijken.

3,7 kilometer naar de finish: aan het einde van de rotonde moet het peloton een lichte vals plat klim van een kilometer aan 4,3% nemen.

3,1 kilometer van de finish: aan het einde van de rotonde moet het peloton een licht vals plat omhoog van één kilometer aan 4,3%.

1,3 kilometer van de finish: splitsing naar rechts.

600m van de finish: een laatste bocht die je met de koplopers moet nemen om in een goede positie op het laatste rechte stuk uit te komen.

Jaizkibel

De Jaizkibel is te moeilijk voor sprinters als Fabio Jakobsen. De kans is klein dat Soudal Quick Step de etappe zal controleren. Ongetwijfeld zullen de UAE Emiraten een ontsnapping willen laten ontsnappen. Maar de klim is binnen de mogelijkheden van de overgrote meerderheid van de algemene leiders. We zullen moeten vertrouwen op de teams van allround sprinters om het peloton op gang te krijgen. In overeenstemming met de bepalingen van artikel 24b) van het wedstrijdreglement, aangezien de etappe is ingedeeld in klasse 2, zullen er 50 punten worden toegekend aan de winnaar. Zal Mads Pedersens Lidl-Trek geïnspireerd zijn om voor een gereduceerde sprint te gaan? Dezelfde vraag geldt voor Jasper Philipsens Alpecin Deceuninck.

Nog een rustdag voor de sprinters

Uiteraard zullen Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen, Caleb Ewan, Mark Cavendish, Sam Welsford, Phil Bauhaus en Jordi Meeus op de waarschuwingen drukken. Met de vaste bedoeling om hun krachten te sparen voor de volgende dag. De Jaizkibel past niet echt bij de karakteristieken van deze sprinters. Je zou denken dat de Australiër het zou proberen. Maar de pocket rocket klimt niet meer zoals vroeger. En dan nog past de symbolische beklimming van het Baskenland nauwelijks bij hem. Het lijkt een illusie om te hopen dat hij kan omvallen wanneer sprintersploegen hem uit het raam proberen te rijden.

Mads Pedersen zal het juiste ritme moeten vinden

De sportieve gok op Mads Pedersen zal een gewaagde zijn. Zijn team zal het proberen, net zoals ze voor hem deden in de Melfi-etappe van de Giro d’Italia. Het probleem was dat Jayco AlUla het spel goed speelde en de Deen wist af te schudden op de klim naar Valico la Croce. Het lijdt geen twijfel dat sommige renners hierdoor geïnspireerd zullen zijn om de benen van de wereldkampioen van 2019 op de proef te stellen. De vraag is dus niet zozeer of Mads Pedersen van plaats zal wisselen met het peloton. Het is of de verliezen die hij maakte in de Jaizkibel hem in staat zullen stellen om te hopen op een terugkeer in het peloton. En nog belangrijker, om tijd te hebben om te herstellen voor de eindsprint op de Zurriola Hiribidea.

https://www.ladbrokes.be/en/sports/#!/ciclismo/fr-tour-de-france/

Het dilemma voor Alpecin-Deceuninck

In dezelfde geest leidde de Alpecin-Fenix-ploeg Mathieu van der Poel de Portella Mandrazzi op in de etappe naar Messina. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de Belgen hetzelfde zullen doen voor Jasper Philipsen, die zijn grenzen zal moeten verleggen. Een plan B is misschien mogelijk met Mathieu van der Poel. Het laatste deel van de Jaizkibel is vergelijkbaar met de Vivero-klim. Maar als het tempo meteen vanaf het begin wordt bepaald, is het niet zeker dat de Nederlander niet ook zal afhaken.

De kracht van een team ligt in de toevoeging van individuen die hun teamgenoten kunnen helpen of aanvullen. Quinten Hermans zou het derde wiel kunnen zijn als zijn twee kopmannen uitvallen. Maar als MVDP over de streep komt, zien we dan zijn landgenoot in de ploeg? Er blijft de optie van de ‘kilometercoup’ van Soren Kragh Andersen. Altijd moeilijk uit te voeren als de finale niet bochtig genoeg is.

Ploegen die zichzelf opnieuw moeten uitvinden

Enric Mas’s Movistar en Richard Carapaz’s EF Education-Easypost zullen hun snelle maatjes moeten heroverwegen na de val van hun kopmannen. De Spanjaarden hebben Alex Aranburu, die klimt als nooit tevoren. De kans leek te perfect voor de Bask om op eigen bodem te winnen. EF Education-Easypost staat dan ook vooraan in de rij om het tempo op te voeren op de steilste hellingen van de Jaizkibel. Vaak geplaatst, zelden gewonnen, Aranburu moet wat extra motivatie vinden na een uitstekende 16e plaats, 21 seconden achter de leiders.

Het was een vergelijkbaar verhaal voor de Amerikanen. Magnus Cort Nielsen is hun snelste man. De Deen is een ontsnappingsvechter en doet zelden mee aan massasprints. Het is een ander verhaal als er een korte sprint aankomt. Na het winnen van de Giro d’Italia eerder dit seizoen, is MCN een man voor grote evenementen. Het enige nadeel is dat hij één van die renners is die verbetert met de tijd. Naarmate de dagen verstrijken en de vermoeidheid toeslaat, krijgt hij een voorsprong op zijn rivalen. Helaas heeft de frisheid van de start van een Grand Tour voorrang.

De EF’s zouden hun hoofd morgen niet moeten optrekken dankzij hun favoriete snor. Er is nog de offensieve tegenstand van Nelson Powless, die waarschijnlijk de trui van beste klimmer zal verdedigen op de top van de Jaizkibel. Maar veel succes met het afhouden van het peloton daarna.

Het jaar van de openbaring voor Corbin Strong?

De grootste bedreiging voor een hoog tempo in de Jaizkibel ligt op de schouders van Israel Premier Tech. Corbin Strong is duidelijk de sprinter die het beste door de moeilijkheden heen komt. Zijn 15e plaats op de dag is verre van onbelangrijk en getuigt van de vorm van de Nieuw-Zeelander. Hij was erg scherp op de Route d’Occitanie en na wat we van hem zagen aan het begin van het seizoen, wordt hij steeds beter. Of het nu in Australië of F Catalunya is, hij is een van die renners die de moeilijkheden opeet en in staat is om op volle snelheid weg te rijden. Succes in de Tour de France zou zijn eerste World Tour-overwinning zijn.

Een groene start voor Wout van Aert

Bij afwezigheid van de grote namen zal Wout van Aert (11) vanaf het begin als vogelverschrikker fungeren. Het Belgische zakmes is een van de snelste mannen in het peloton. In zijn zoektocht naar een ritzege is dit de perfecte gelegenheid voor de Belg om zijn rekening te openen in de Tour de France van 2023. De enige vraag zal zijn of Christophe Laporte, op wie vandaag een beroep wordt gedaan, morgen ook opgeroepen zal worden. In dat geval zal de Fransman het moeilijk krijgen om zijn sprinter te begeleiden naar de finale.

WVA zal dus alleen of met slechts één leadout de sprint in moeten gaan. De Belgische renner van Jumbo-Visma zit hier niet mee, want hij is een meester in het plaatsen. Zijn vorm is zeker goed en zijn wensen zijn duidelijk: een etappe winnen en niet elke sprint aangaan. Een gereduceerde sprint betekent minimaal risico nemen, net als de hoop op winst die hij de volgende dag minder heeft. Het enige wat overblijft is de bal in het net te leggen voor de menselijke 4×4…

Namen om te onthouden

Biniam Girmay

Het is niet genoeg om een sprinter te zijn om te winnen. Je moet ook sterk zijn. Biniam Girmay zit ergens tussen een Mads Pedersen en een Corbin Strong in wat betreft zijn vermogen om de overstap te maken. Hij zal zeker willen vechten om de overstap te maken. Als hij stokt, zou hij net als Pedersen moeten zijn. Niet ver van het peloton en in staat om terug te komen, zoals hij deed na Vivero. Zal hij de kracht hebben om te sprinten en zijn armen te heffen? Er zijn genoeg twijfels. Maar de hele wereld hoopt op een Vini Vidi Bini in de Tour de France. Om de vlag te hijsen voor Eritrea.

Fred Wright

In de hoop te schitteren voor Gino Mäder, kan Fred Wright de ploeg alles voor hem laten doen. Snel in de sprint, hij heeft niets te benijden op de hierboven genoemde naam. Behalve dan dat hij makkelijker schittert als de kopgroep daardoor kleiner wordt. In dezelfde lijn is Maxim van Gils één van die klimmers met veel snelheid. Net als Julian Alaphilippe of, aan de andere kant, Matteo Trentin, zal hij gaan als hij niet wordt gedropt. Anders kan Tadej Pogacar het altijd proberen. Hoewel het niet zeker is dat hij het risico zal nemen om te sprinten tegen 4-5 geprofileerde sprinters. De Sloveen heeft genoeg andere mogelijkheden om tijd te winnen op Jonas Vingegaard.

Victor Lafay en Matthew Dinham

Etappes komen en gaan, maar laten we Victor Lafay niet vergeten als we het over Alaphilippe hebben. De Franse puncheur is niet te overtreffen. Des te meer wordt hij een naam om rekening mee te houden, gezien wat hij liet zien op de hellingen van de Pike. Wat betreft de DSM’s, om niet te uitputtend te zijn, zal de nieuwsgierigheid uitgaan naar Matthew Dinham, die vandaag iedereen verraste.

Onze voorspelling: Wout van Aert maakt de kleur bekend voor de Tour de France. Wout van Aert moet winnen, voordat hij het risico loopt de Tour te verlaten om de geboorte van zijn tweede kind bij te wonen Corbin Strong voor een podiumplaats?