Online sportweddenschappen: een overwinning voor Philipsen?
Op maandag 3 juli verlaat de Tour de France 2023 het Baskenland voor de Pyreneeën-Atlantiques. De finale in Bayonne zal niet zo pittig zijn als het openingsweekend. De sprinters mogen de pret niet drukken in deze eerste ontmoeting tussen snelle mannen. Ontdek alles wat je nodig hebt voor online sportweddenschappen.
Online sportweddenschappen: Zullen de sprinters het peloton de mond snoeren?
Amorebieta-Etxano – Bayonne (187,4 kilometer): na twee dagen waarin de koplopers het leeuwendeel van de actie hebben gehad, vinden de sprinters een speeltuin die bij hen past in Frans Baskenland. Hoewel het parcours is aangepast, is slechts één pittoresk deel van de etappe verlaten, terwijl het oorspronkelijke karakter behouden is gebleven. 2.400 meter positief hoogteverschil, waar de meeste grote dijen geen last van zouden moeten hebben.
De onzekerheid van deze etappe is niet of de vluchters een kans hebben om het hele eind te rijden. Het antwoord is nee, met zoveel ploegen die geïnteresseerd zijn in een sprint. Maar eerder of een ploeg als Lidl-Trek of Alpecin-Deceuninck de eerste 100km zal gebruiken om hun rivalen af te stompen. Of dat ze het doen met de valleien in de laatste 30 kilometer. Dat laatste lijkt de meest geloofwaardige optie. Vooral omdat één van de twee ploegen, Mattias Skjelmose, veel belang heeft bij het algemeen klassement. Een deel van de ploeg sterk houden is van vitaal belang. En het is het beste om een beroep te doen op ploegen met zwaargewicht sprinters zoals Fabio Jakobsen en Dylan Groenewegen.
De sprint, een kwestie van treinen
Op 9,3 kilometer van de finish: een van de vele rotondes op het laatste stuk. Aan de rand van Ustaritz (13 kilometer van de finish) moet het peloton elf rotondes oversteken (allemaal rechts).
De rotondes kunnen als volgt worden opgesomd:
- Km 13
- Km 12.1
- Km 9.3
- Km 7.9
- Km 5.5
- Km 5.1
- Km 4.7
- Km 3.2
- Km 2.5
- Km 2
- Km 1.1
Start van de rode vlam
Streng 250 meter van de lijn met een lichte vals plat klim in de laatste meters. Niets om je af te remmen als je voluit gaat.
Jasper Disaster, onbetwiste favoriet bij online sportweddenschappen
Alpecin Deceuninck heeft vanaf het begin geen halve maatregelen genomen. Hun doel is duidelijk: etappes winnen met Jasper Philipsen (2,75). Het team wil de groene trui van beste sprinter mee terugnemen naar Parijs. Om hem te helpen in zijn taak, zal de Belg de beste trein in het veld hebben. Met de intelligente positionering van Ramon Sinkeldam, de kracht van Jonas Rickaert en Mathieu van der Poel in de rol van stuurman. Soren Kragh Andersens vermogen om te rollen, zal worden toegevoegd aan het begin van de laatste 3 kilometer.
Een geweldige ploeg om de man te ondersteunen die nu de beste sprinter ter wereld is. Met zes overwinningen dit seizoen heeft Jasper Disaster, zoals Netflix ze graag noemt, de besten van de wereld verslagen. Het lijdt geen twijfel dat als Mathieu van der Poel de benen heeft voor de Baloise Belgium Tour, zijn sprinter bijna onverslaanbaar zal zijn. Het moet gezegd worden dat de finish van Scherpenheuvel-Zichem een voordracht van perfectie was. De Nederlander kon zijn ploegmaat net voor de streep (150 meter) afzetten. Dé perfecte keuze voor online sportweddenschappen.
Fabio Jakobsen, vijand nummer 1 en een andere topkeuze bij online sportweddenschappen
Als het op treinen aankomt, is Soudal Quick Step nooit ver achter. Julian Alaphilippe, die zijn sprinter goed weet te gebruiken. Kasper Asgreen speelt een sleutelrol in de laatste drie kilometer en achtervolgt de machine van Rémi Cavagna. Yves Lampaert moet Michael Morkov zo goed mogelijk begeleiden naar de laatste 600 meter. In de laatste 200 meter hoeft Fabio Jakobsen (3,5) alleen maar het werk af te maken van de man die wordt omschreven als de beste pilootvis ter wereld.
De kwaliteiten van de Nederlander op het gebied van pure snelheid staan niet ter discussie. Maar er zijn vragen over zijn duurzaamheid als de race zwaarder wordt. De kunst zal zijn om te weten of Morkov aan de leiding gaat bij het laatste touw en hem blindelings de laatste 200 meter ingooit. Of dat de Deen in het wiel van een andere trein zal zitten, wat nadelig zou zijn voor Jakobsen.
Zijn de zware sprinters in moeilijkheden?
Net als Jakobsen kunnen Dylan Groenewegen (7) en Mark Cavendish (21) tot de verliezers behoren in een uitputtingsrace. Hoewel de Manx Missile meer lijdt dan wie dan ook. Ongetwijfeld zal het hoogteverschil zijn kracht aan het einde van de etappe aantasten. Vooral omdat hij alleen nog te maken heeft met Cees Bol als stuurman. De mede-recordwinnaar van de Tour de France heeft niet alleen te maken met het terrein. Hij heeft ook te maken met de lastige situatie dat zijn kopman hem in de juiste wielen moet zetten. Dit is nauwelijks een ideale situatie voor een eerste sprint, wanneer de helse machines gaan werken.
De Nederlandse renner profiteert van een goede trein met sterke renners als Christopher Juul-Jensen en Elmar Reinders. Maar het is vooral de kwaliteit van de pilootvis van Luka Mezgec die Groenewegen zoveel punten oplevert. Het is niet verrassend dat hij in de loop van het seizoen evenveel overwinningen heeft behaald als Philipsen.
Het vraagteken bij Wout van Aert
De Belg Wout van Aert (9) mikt op ritwinst. In een interview gaf hij echter toe dat hij niet naar elke sprint zou gaan. Hij verloor vandaag nipt van Victor Lafay. Zal hij meegaan in de sprint? Niemand weet het zeker, tenzij ze morgenochtend het antwoord krijgen in een interview. In ieder geval mag hij alleen mee met Christophe Laporte. Om Jonas Vingegaard in veiligheid te houden voor de laatste drie kilometer. Een teken van de neutralisatie van de wedstrijdtijden. Het is moeilijk om trek te hebben in een van de fantastische renners van zijn generatie.
Het jaar van de revelatie voor Sam Welsford?
De Australiër Sam Welsford (11), indrukwekkend sinds het begin van het seizoen, gaf vandaag zijn eerste signalen af in de tussensprint. De trein is verre van de beste. Maar met de ervaring van John Degenkolb gecombineerd met de kracht van Alex Edmonson en Nils Eekhoff kunnen er wonderen gebeuren. Het is twijfelachtig of ze vanaf het begin op zoek zullen gaan naar een eerste Tour de France-overwinning. Maar wie weet? Een plaats in de top 5 is niet uitgesloten.
Caleb Ewan om zijn tekortkomingen te corrigeren?
Hoe meer de jaren verstrijken, hoe meer Caleb Ewan (16) een schaduw van zichzelf wordt. Hij geeft gemakkelijk sprints op als hij zich verloren voelt. Hij is niet meer in staat om goed te wrijven of zelfs maar het stuur van zijn leadout vast te houden. Toch is op papier een trein met Florian Vermeersch, Pascal Eenkhoorn, maar vooral Jacopo Guarnieri en Jasper De Buyst meer dan correct. De driekwart wind in de laatste meters is echter niet echt ideaal voor hem.
Verrast Mads Pedersen?
Wedden op Mads Pedersen (13) is geen gemakkelijke taak tegen de beste sprinters ter wereld. Waarom niet op een slopende dag, maar toch lijkt Philipsen de Deen ruim voor te blijven. Alex Kirsch en Jasper Stuyven kunnen hem goed plaatsen, maar lossen zijn licht gebrek aan snelheid niet op. Toch lijkt hij het tempo steeds meer op te voeren. Het zal hem moeite kosten om zichzelf te sublimeren.
Kan Danny van Poppel wonderen verrichten?
Morkov werd lange tijd beschouwd als de beste pilootvis ter wereld. Maar de hand van Midas is overgegaan in die van Danny van Poppel. Sinds vorig jaar beheerst de Nederlander zijn kunst als geen ander. Helaas werd zijn uitzonderlijke trainerschap niet erg beloond door de vele inschattingsfouten van Sam Bennett. Daardoor bleef de Ier thuis.
De succesvollere Jordi Meeus (31) kreeg de voorkeur boven hem. Nu is het aan de Belg om te laten zien dat hij zijn selectie verdient en dat hij van Poppel kan bijbenen. Als dat het geval is, wordt zijn snelheid enorm onderschat. Een mogelijke verrassing tegen de sterke mannen.
Op zoek naar een historische overwinning
Hij heeft misschien wel een massasprint gewonnen in Zwitserland. In de praktijk is Biniam Girmay (21) niet snel genoeg om te hopen dijen groter dan de zijne te verslaan. Een overwinning voor Eritrea in de Tour de France zou een enorme prestatie zijn. Maar om het in deze etappe te proberen nog meer. Zijn beurt komt nog wel, maar waarschijnlijk niet morgen.
Namen om te vergeten?
Weg zijn Alexander Kristoff (71), Phil Bauhaus (41), Peter Sagan (71) en gezelschap die de kaarten van hun teams zijn. Maar minstens twee van hen hebben niet meer de stamboom van hun jeugd.
Onze voorspelling: Jasper Ramp Philipsen is de snelste man ter wereld en heeft de beste trein. In deze omstandigheden is hij onze weddenschap van de dag voor deze eerste grote ontmoeting van de sprinters. Wacht niet langer met je online sportweddenschappen!