F1-sportweddenschappen: Verstappen van een andere planeet
Max Verstappen en Red Bull zullen in het Formule 1-seizoen 2023-2024 niets dan kruimels hebben achtergelaten voor hun rivalen.
F1-sportweddenschappen
Formule 1 is absoluut een sport van een klasse apart. Met uitzonderlijke kampioenen en auto’s die een gepassioneerde aanhang aantrekken, ook al wordt het spel al heel lang gespeeld. Maar wedden op F1 is meer dan beslissen wie een Grand Prix of het kampioenschap wint.
Tijdens de laatste Grand Prix van het seizoen trok het publiek nog steeds massaal naar Mexico City, Sao Paulo, Las Vegas en, ook deze zondag weer, Abu Dhabi. Het is waar dat het spektakel zich net zo goed op het circuit afspeelt als daarbuiten. Op zondag was het het weelderige vuurwerk ter afsluiting van het seizoen dat een blijvende indruk achterliet. Zelfs meer dan de schijn van een gevecht tussen Charles Leclerc en Verstappen, dat minder dan een ronde duurde.
Van intense spanning was immers geen sprake meer. Aan de andere kant haalde Max Verstappen, gekroond tot wereldkampioen met nog vijf GP’s te gaan, zijn voet niet van het pedaal. Hierdoor reed hij dit seizoen meer dan 1.000 ronden aan de leiding. Het was zijn 19e overwinning sinds Bahrein in maart en de 54e uit zijn carrière. Voeg daar de twee overwinningen van Sergio Perez aan toe en je ziet dat Red Bull Racing slechts één overwinning heeft behaald dit seizoen. En die ging naar Carlos Sainz Jr. De Spanjaard was niet op zijn best tijdens deze laatste Grand Prix in het Emirates. Hij crashte zijn auto tijdens de training op vrijdag, terwijl Leclerc op pole stond. De Spanjaard ging zondag helemaal aan het einde van de race met pensioen, maar werd nog wel geklasseerd.
Een nog betere RB20
De Belgisch-Nederlander en zijn Mexicaanse teamgenoot zullen in 2024 nog steeds de twee vleugels van Red Bull vormen. Max, die voor de vierde keer op rij zegevierde in Abu Dhabi, is al druk bezig met zijn schrootwerkers om de RB20, de auto van 2024, nog beter te laten presteren dan de RB19. Want, zegt hij, “onze rivalen komen steeds dichterbij“. Oh, goed zo!
Een Max Verstappen die ondanks drie wereldtitels, waarvan deze onbetwist is, op het podium opnieuw kon laten zien dat hij niet de populairste coureur is, want hij werd uitgejouwd door een deel van het publiek. Dit etiket van schurk kleeft aan zijn neus als de pleister van kapitein Haddock, terwijl er eigenlijk geen reden voor is. Deze laatste Grand Prix betekende het einde van zijn samenwerking met zijn performance coach Bradley Scanes. Een samenwerking die Verstappen 46 overwinningen heeft opgeleverd.
Mercedes en Ferrari op het constructeurspodium
Achter de Red Bulls was het uiteindelijk Mercedes (met George Russell op de derde plaats in Abu Dhabi, Hamilton eindigde slechts als 9e) die de tweede plaats in het kampioenschap veroverde, synoniem voor een mooie cheque van 25 miljoen dollar. Ondanks de inspanningen van Charles Leclerc eindigde Ferrari als derde in de constructeursstand. De Monegask had Sergio Pérez doorgelaten. Maar de Mexicaan kreeg een straf van vijf seconden en eindigde niet als tweede, maar als vierde. De top 5 van constructeurs werd gecompleteerd door McLaren en Aston Martin, beide met Mercedes-motoren.
Wat de coureurs betreft: hoewel de top drie al bekend was, met Verstappen – Pérez – Hamilton, was de spanning rond de top 5 een van de laatste kwesties van de laatste ronden van het seizoen. En uiteindelijk was er een mooi gelijkspel tussen Fernando Alonso en Charles Leclerc.
Achter hen onthulde het einde van het seizoen een mogelijk toekomstig goudklompje: Yuki Tsunoda. In de bescheiden Alfa Tauri-Red Bull heeft de Japanse coureur het de laatste paar Grand Prixs goed gedaan. Zondag eindigde hij op een mooie 8e plaats, voor Hamilton. Honda steunde hem terecht vanaf 2016, toen hij nog maar 16 jaar oud was. Red Bull zag ook het potentieel van de jonge coureur vanaf 2021. En dat vertrouwen heeft zich vertaald in goede resultaten die Yuki’s teamgenoot, de elf jaar oudere Australiër Daniel Ricciardo, overtreffen.