Waar is Cian Uijtdebroeks gebleven?

Visma-Lease a Bike had afgelopen winter de conclusie getrokken dat hun jonge talenten te weinig wedstrijden wonnen. Niet door gebrek aan capaciteiten, maar omdat ze niet de juiste kansen kregen. Het resultaat: de Nederlandse ploeg lanceerde het White Jersey Group, een speciaal programma voor renners onder de 24 jaar (met uitzondering van Olav Kooij, die al te ervaren werd geacht). Ook Cian Uijtdebroeks viel rechtstreeks onder dit initiatief. Het idee: hen vaker laten koersen in kleinere wedstrijden, zodat ze verantwoordelijkheid kunnen nemen, voor de overwinning kunnen gaan en leren denken en handelen als winnaars.

Cian Uijtdebroeks, enthousiast over dit initiatief, was een directe doelgroep van het project. Geen stille knechtenrol meer in de grote wedstrijden. In plaats daarvan kreeg hij een op maat gemaakt programma. Dat programma bevat koersen zoals de Ronde van Oman, Tirreno-Adriatico en Coppi e Bartali. Ook de Franse koersen in de Jura en de Doubs horen erbij. Daarnaast staan de Ronde van Slovenië en de Ronde van Zwitserland op het programma. Met deze nieuwe filosofie kwam ook een nieuwe manier van koersen. Hij rijdt niet langer defensief om een top 10 te verdedigen en schade te beperken. In plaats daarvan moet hij zich gedragen als een leider, ploegmaats slim inzetten en zichzelf sparen. Zo kan hij in de beslissende momenten alles geven.

Deze sportieve ommezwaai ging gepaard met een persoonlijke verandering. De winnaar van de Tour de l’Avenir 2022 verliet België om zich op 22-jarige leeftijd alleen in Andorra te vestigen. Het was een compromis dat hij samen met zijn team maakte. Zo konden ze zijn prestaties optimaliseren zonder de kwaliteit van zijn trainingen op te offeren.

De pijn keert terug in Tirreno: Cian Uijtdebroeks tegenover zijn demonen

Alles leek nochtans klaar voor een heropleving in 2025 na een fysiek lastig jaar 2024. Het meest opvallende incident? Zijn opgave in de Vuelta, waar hij kampte met een doof gevoel in de benen, veroorzaakt door een beknelde zenuw in de onderrug. Een doffe, belemmerende pijn die hem belette om zich volledig te uiten. Toen de diagnose eindelijk gesteld was, werkte de medische staf hard om hem weer op de been te krijgen.

Zijn comeback in de Ronde van Oman begin 2025 was geruststellend: een bemoedigende vijfde plaats in het eindklassement en herwonnen gevoel in de benen. Maar het enthousiasme sloeg snel om. Tijdens de koninginnenrit van Tirreno-Adriatico sloegen de demonen weer toe: zware benen, meer dan drie minuten achterstand, en een dag later een huilende opgave. “Ik dacht dat het probleem achter de rug was, maar we moeten opnieuw zoeken,” zei hij verslagen.

Aanpassing van de fietspositie

Sindsdien zijn er meerdere aanpassingen gedaan, vooral aan zijn positie op de fiets: het zadel werd iets hoger en dichter bij het stuur geplaatst. Sportdirecteur Maarten Wynants blijft voorzichtig: “We denken oplossingen gevonden te hebben, maar we kunnen niet 100% zeker zijn. Dit zijn onderwerpen die we liever relatief privé houden.”

Te vroeg voor de Ronde van Romandië

Om zijn vorm te testen, reed Cian Uijtdebroeks half april drie Franse koersen: de Classic Grand Besançon Doubs, de Ronde van de Jura en de Ronde van de Doubs. De resultaten waren gemengd: twee keer dicht bij de besten, maar ook een dag met meer dan vijftien minuten achterstand. “Hij was niet slecht, maar ook niet goed. Maar die koersen waren echt zwaar,” schat Wynants in. Alles wees erop dat hij aan de Ronde van Romandië zou deelnemen, maar het team besliste anders. “Hij was nog niet klaar voor het hoge WorldTour-niveau. En Romandië, ook al is het niet de meest mediagenieke koers, trekt een heel sterk deelnemersveld aan. Hij heeft tijd nodig, en die gaan we hem geven.”

Zijn terugkeer in competitie is nog onzeker. In plaats van wedstrijden aan elkaar te rijgen, zet het team nu in op intensieve trainingsblokken. “In koers dicteren anderen je inspanning. Tijdens trainingen kun je je werk zelf structureren en je doelen bepalen. Tenzij je Pogacar heet,” glimlacht Wynants. De Belg, die een contract heeft tot 2027 bij de Nederlandse ploeg, werkt ondertussen in de schaduw verder om weer op zijn best te geraken — ofwel richting de Ronde van Zwitserland, ofwel de Ronde van Slovenië. Hij weet wat er op het spel staat: zijn potentieel bevestigen om te voorkomen dat hij een eeuwige belofte blijft binnen het Belgische en internationale wielrennen.

soortgelijke artikelen

Giro d’Italia 2025: ervaren rotten vs. jong geweld, wie triomfeert?

Luik-Bastenaken-Luik 2025

Remco Evenepoel terug in de wedstrijd: een afspraak met zichzelf

ONZE SOCIALE MEDIA

;