Deze voetballers ondernemers richtten hun eigen merk op
De carrière van een voetballer is niet eeuwig. En terwijl sommigen ervoor kiezen om na hun actieve loopbaan trainer te worden, richten anderen zich liever op de zakenwereld. Of doen dat zelfs al tijdens hun carrière. Deze voetballers ondernemers investeren hun verdiende geld in een eigen merk of bedrijf, en dat levert vaak verrassende resultaten op.
De meest traditionele weg voor een voetballer na zijn carrière is om in het voetbal te blijven. Als trainer of als clubbestuurder, bijvoorbeeld. Maar anderen maken liever gebruik van het geld dat ze tijdens hun actieve jaren verdienen om te investeren in het zakenleven: dat zijn voetballers-ondernemers. Sommigen doen dat op een stille manier, anderen kiezen voor een publiekere aanpak.
Dit is een mooie gelegenheid om de merken van enkele voetballers te ontdekken, van Ronaldo tot Messi, via Neymar, Ibrahimovic en Flamini. Hun zakelijke activiteiten zijn talrijk én uiteenlopend.
CR7: van kleding tot water
Als ware voetbalicoon heeft Cristiano Ronaldo een imago dat veel verder reikt dan enkel sport. De Portugees, hét voorbeeld van een succesvolle voetballer ondernemer. beseft dat maar al te goed en is al lang bezig met het diversifiëren van zijn inkomsten door te investeren in en het opstarten van verschillende sectoren. De voormalige speler van Manchester United, Real Madrid en Juventus heeft zijn eigen schoenenmerk gecreëerd, evenals een lijn ondergoed. Daarnaast zette CR7 ook in op een sportapplicatie en, verrassender (of misschien ook niet), op Spaans flessenwater.
Messi: hydraterende sportdrank
Ook Lionel Messi is een van de bekende voetballers met eigen merk. Mas+ by Messi. Zegt die naam je niets? Dat is het merk van hydraterende sportdranken dat Lionel Messi lanceerde in mei 2024. “Die naam heeft een bijzondere betekenis, want hij weerspiegelt mijn carrière en mijn leven: altijd proberen een beetje meer te geven en het onmogelijke te bereiken, terwijl ik positief blijf,” verklaarde de Argentijn van Inter Miami bij de lancering.

Beckham: stijlvolle voetballer ondernemer met zonnebrillenmerk
Nog vóór Cristiano Ronaldo was David Beckham het toonbeeld van bling-blingvoetbal. De Engelsman was zelfs als speler al een waar mode-icoon, en zette die lijn voort na zijn voetbalpensioen. Naast samenwerkingen met grote modemerken zoals Hugo Boss, richtte hij ook zijn eigen zonnebrillenmerk op: DB Eyewear. Opmerkelijk is ook dat Beckham de oprichter is van voetbalclub Inter Miami, waar Lionel Messi momenteel speelt.
Neymar: kleding en e-sport
Vaker in de lappenmand dan op het veld, heeft de Braziliaan Neymar Jr. de tijd om zich te focussen op zijn nevenactiviteiten buiten het voetbal. De ex-speler van Barça en PSG richtte een kledinglijn op, NRJ, in samenwerking met Rock & Soda. Maar de spits van Santos is ook actief in de e-sportwereld. Zo investeerde hij in het team Furia, actief in games als Counter-Strike, League of Legends en Rocket League, en in de Kings League. Van die laatste is hij zelfs voorzitter van een team.
Piqué: sport in al zijn vormen
Hoewel hij al enkele seizoenen gestopt is, wachtte Gerard Piqué niet tot zijn pensioen om zijn zakelijke plannen waar te maken. De Catalaan richtte de groep Kosmos op, met als doel de sport- en entertainmentwereld van de toekomst vorm te geven. Zijn eerste wapenfeit was het opkopen en hervormen van de Davis Cup in het tennis. Daarnaast kocht hij voetbalclub FC Andorra, richtte hij het e-sportsteam KOI op en – misschien wel het meest bekend – bedacht en lanceerde hij de Kings League, een 7-tegen-7 voetbalcompetitie vol speciale regels.
Flamini: de petrochemie-revolutie
Tot slot eindigen we deze (niet-uitputtende) rondleiding bij Mathieu Flamini. De voormalige speler van Marseille, AC Milan en Arsenal richtte in 2013 een bedrijf op dat actief is in de petrochemische transitie: GF Biochemicals. Het doel? Ingrediënten op oliebasis, die terug te vinden zijn in alledaagse producten, vervangen door alternatieven op basis van groene chemie, dus plantaardige grondstoffen. Een ongewone carrièreswitch, maar eentje die wel eens meer impact op onze samenleving zou kunnen hebben dan die van zijn collega-ondernemers.
Voetballers ondernemers: meer dan alleen sporthelden
Of het nu gaat om mode, drank, e-sport of zelfs groene technologie – deze voetballers ondernemers bewijzen het. Hun ambities reiken verder dan het voetbalveld. Door hun naam en imago slim te gebruiken, bouwen ze succesvolle merken uit. Deze merken kunnen een blijvende impact hebben, zelfs lang na het laatste fluitsignaal.