Online sportweddenschap: perfecte kans voor van Aert?
Op zaterdag 8 juli maakt de Tour de France een tussenstop in Haute-Vienne. Een etappe die beide kanten op kan gaan. Veel sprinters hebben hun zinnen gezet op een etappe met een slotkilometer bergop. Maar veel van de meer avontuurlijke renners zullen niet zo enthousiast zijn. Welk scenario verdient de voorkeur? Op wie moeten je je online sportweddenschap plaatsen? Laten we deze vragen eens nader bekijken.
Libourne – Limoges (200,7 kilometer): achtste etappe van de Tour de France 2023 voor het grote evenement van de eerste week. Zoals het gezegde luidt: “sprints komen en gaan, maar ze zijn nooit hetzelfde“. De etappe van vandaag zal geen uitzondering op die regel zijn. Er staat het peloton een lange dag te wachten. Een rit met 2.000 meter positief hoogteverschil. Die lijkt op het eerste gezicht op een wandeling in het park. Maar de helft van de klim zit in het laatste derde deel van de wedstrijd. Dat maakt de race des te intrigerender en interessanter.
Een heuvelachtige aanloop naar een zware sprint
Op 75 kilometer van de finish begint de echte race met de eerste klim van de dag. Vanaf de Côte de Champs-Romain (2,8 kilometer aan 5,2%) blijft het terrein oneffen. Sommige ploegen zullen er goed aan doen om het tempo daar op te voeren om de duurzaamheid van sommige sprinters op de proef te stellen.
17 kilometer van de finish: de Côte de Masmont is ook een gebied van slijtage en spanning in het peloton.
10 kilometer van de finish: hetzelfde geldt voor de Côte de Condat-sur-Vienne.
4,5 kilometer van de finish: rotonde aan beide kanten open, maar de rechterkant lijkt sneller.
4,2 tot 3,7 kilometer van de finish: een reeks bewegwijzerde middenbermen, dus wees waakzaam.
3,4 kilometer van de finish: links oversteken sterk aanbevolen.
3,1 kilometer van de finish: splitsing in de weg met een kleine trap die het peloton op natuurlijke wijze uitrekt.
Op 3 kilometer van de finish: splitsing naar rechts met wegversmalling.
2,7 kilometer van de finish: sla rechtsaf vanaf de Pont de la Révolution om de kades te bereiken.
Op 2 kilometer van de finish: het tempo gaat omhoog met een afdaling die vals plat is. Met de finish zo dichtbij moet je in het wiel zitten van de trein die het peloton aanvoert.
Rood licht aan de finish: voet van de laatste kilometer van een pittige sprint (800 meter aan 4,4%).
Uitzicht bij de finish.
Een strijd om de leiding vanaf het begin
De wind zal de hele dag benedenwinds zijn. Dit zal iedereen aanmoedigen om het te proberen. Er zullen genoeg kandidaten zijn voor de ontsnapping. De kunst is om te weten of de sprintersploegen, zoals Cofidis, Lidl-Trek en Intermarché Wanty-Gobert, in staat zullen zijn om de vluchters er zo goed mogelijk uit te filteren. Vooral omdat Alpecin-Deceuninck, Soudal Quick Step, Lotto Dsnty en zelfs Jayco-AlUla zich bij het peloton kunnen voegen. Een aantal ploegen die serieus genoeg zijn om alle felheid te beteugelen. Of het nu ten gunste is van hun sprinter, zoals Jayco van Groenewen, of hun puncheur, zoals Soudal van Alaphilippe.
Wat de finish betreft, betekent deze windrichting dat de laatste kilometer ongunstig zal zijn. Je zult dus een goede manager moeten zijn om niet te vroeg af te gaan op de top.
Alpecin-Deceuninck voor een dilemma
En dat zijn er drie voor Jasper Philipsen (4,5), die met kop en schouders boven de rest uitsteekt in het puntenklassement. Met 50 punten aan de finish kan de Belg zijn rivalen een klap in het gezicht geven met een vierde overwinning. Zijn runner-up heeft 88 punten achterstand in het groene truienklassement.
Als de tegengestelde sprintersploegen tot een akkoord komen. De sprinter van Alpecin Deceuninck staat voor een finale die hem op het lijf geschreven is. Het doet denken aan de sprint van vorig jaar in Cahors, waar hij tweede werd achter Christophe Laporte. Je kunt hem niet onderschatten in dit type finish. Dit jaar lijkt hij ook een stap voorwaarts te hebben gezet in heuvelachtige sprints. Een sprint in de geest van Dun-le-Palestel, die een kilometer langer was. En waar hij alleen werd gedomineerd door Mads Pedersen, Wout van Aert en Bryan Coquard.
De ploeg heeft echter een tweede optie in de gelederen die zijn geluk zou kunnen beproeven in een ontsnapping. Mathieu van der Poel (7) komt inderdaad aan in het land van zijn jeugd. In de Haute Vienne, waar wijlen zijn grootvader, Raymond Poulidor, woonde. Eén ding is zeker, de Nederlander is erop gebrand om door te stoten. In deze omstandigheden zal MVDP zijn team niet toestaan om de etappe van de dag te controleren. Tegelijkertijd heeft hij het voordeel dat hij kan dienen als mogelijke pilootvis voor Philipsen in het geval van een herstel. Een ding is zeker, de komst van Limoges past hem ook als een handschoen. Dat geeft de Belgische ploeg veel tactische speelruimte.
Rassasier Wout van Aert
“Ik hoop ooit op het podium te staan als ritwinnaar, maar ik weet niet of dat morgen mogelijk is. Het is een etappe voor pure sprinters. Ik concentreer me liever op de finish in Limoges“. Zoals aangekondigd in Bordeaux sprintte Wout van Aert (4,5) niet mee. Met alle ogen gericht op Limoges, zal de vraag zijn of de Belg van plan is om te ontsnappen of niet. In een duo met MVDP, zal de kopgroep bestaande uit de twee vijanden moeilijk te vangen zijn. Of zal hij tevreden zijn om zijn tijd af te wachten in het peloton?
De hulp van Christophe Laporte en een krachtige Jumbo-Visma-trein zou niet te veel gevraagd zijn als het peloton verspreid zou kunnen worden op de Avenue Jean Gagnant. Hoe meer de dagen verstrijken, hoe meer kleur de 4×4 van Jumbo-Visma lijkt te vinden. Niet ver van succes, in San Sebastian of in Bayonne tegen Philipsen (in een 200 meter sprint bergop). De Belg is heel dichtbij om te krijgen waar hij voor kwam in deze Grande Boucle. Snelheid, uithoudingsvermogen en vorm, WVA heeft alle kwaliteiten die nodig zijn om de grote favoriet te zijn.
Biniam Girmay voor Geschiedenis
Eritrea is nog nooit zo dicht bij een eerste Tour de France-winnaar geweest. Het zal een historische overwinning voor de Afrikaanse sport zijn als Biniam Girmay (11) als winnaar uit de bus komt. Hij is bedreven in sprints bergop. En het was stichtelijk om hem te zien schitteren in Bordeaux met zijn derde plaats. In de Giro d’Italia van 2022 werd hij tweede achter Mathieu van der Poel in de openingsetappe.
Maar het was in een etappe met een vergelijkbaar profiel als die van vandaag dat hij zijn armen omhoog stak in Jesi. Zijn belangrijkste bondgenoot zal zijn piloot Mike Teunissen zijn. Die zou deze finish ook moeten waarderen. Maar pas op voor de tegenwind, want we kennen Bini om zijn vermogen om lange sprints te doen. Maar je moet zo laat mogelijk starten om niet te vroeg bovenwinds te zijn.
Veelzijdige sprinters in de schijnwerpers?
Lotto Dstny
De intenties van hun teams zijn duidelijk. Hun stersprinter naar de top van de Place Jourdan loodsen. Daarom heeft Lotto Dstny aangekondigd in te zetten op Caleb Ewan (8). Die heeft een sprint gevonden die bij zijn karakter past. Het parcours bergop en de tegenwind moeten hem natuurlijk in de mix van potentiële winnaars plaatsen. Zal Jasper de Buyst, die zich lijkt te herstellen, hem goed kunnen plaatsen? Tot nu toe heeft de Aussie het vrij goed gedaan in het veld. Bis repetita?
Lidl-Trek
Lidl-Trek moet waarschijnlijk all-in gaan achter Mads Pedersen (16). In Limoges vindt de Deen zijn beste kans op de overwinning in deze editie van de Tour de France. Zijn koppel met Jasper Stuyven moet hem in staat stellen om te profiteren van een zeer goede plaatsing. Hij heeft de neiging om te laten zien dat zijn benen niet zijn wat hij had gehoopt. Begint zijn seizoensstart in combinatie met zijn Giro te wegen op de duurzaamheid van de voormalig wereldkampioen?
Cofidis
Zoals eerder vermeld lijkt Bryan Coquard (21) in de vorm van zijn leven te zijn. Indrukwekkend in vlakke sprints, het is in sprints zoals die in Limoges dat de Fransman uitblinkt. De Cofidis-sprinter heeft een afspraak met revanche. De Coq, die hier in Limoges in 2016 met 28 millimeter werd verslagen door Marcel Kittel, zal morgen op zoek zijn naar verlossing. Zijn compacte formaat zou het makkelijker moeten maken voor hem om welkome beschutting te vinden als de wind de verkeerde kant op waait. Het is tijd om zijn eerste World Tour-overwinning te herhalen.
Israel Premier Tech
Van alle semi-massieve/verkorte sprints vond Corbin Strong (61) zaterdag zijn beste kans. De sprinter van Israel Premier Tech is een echte allrounder. Hij heeft een grote kans om zich te laten zien in deze Tour. Zijn grootste nadeel is dat hij waarschijnlijk veel te lijden zal hebben in de strijd om positie met zeer weinig ondersteuning. En als de Jumbo-Visma-trein het peloton opstelt zoals verwacht, zal het heel moeilijk worden om nog terrein goed te maken op de klim.
Wedden op de waanzin van Tadej Pogacar?
Als er één sprint is die het meest lijkt op die in Limoges, dan is het wel die in Saint Feliu de Guíxols in de Ronde van Catalonië. Als je bedenkt dat Remco Evenepoel en Primoz Roglic zich daar onderscheidden van de sprinters. We moeten een renner als Tadej Pogacar (51) niet over het hoofd zien. De Sloveen, altijd goed geplaatst in dit soort lastige aanpak, zou een gouden kans kunnen vinden. Een kans om 10 bonificatieseconden goed te maken aan de finish met nog een ritzege op zak.
De leider uit de Emiraten staat erom bekend dat hij een van de meest angstaanjagende stoten ter wereld heeft. Zozeer zelfs dat hij in Longwy de overwinning afsnoepte van Michael Matthews. Zal hij het proberen? Dat zal hij zeker. Zelfs als er de volgende dag een cruciale etappe is zoals de Puy-de-Dôme. Met ‘Pogi’ is elke kans en elke seconde goed genoeg om te pakken. Dus het pragmatisme dat een leider in het algemeen klassement zichzelf moet opleggen, kan hij maar beter vergeten.
Puncheurs uitgenodigd voor het feest?
Een sprint bergop brengt onvermijdelijk de puncheurs terug in het spel. Julian Alaphilippe (61) zou de uitgelezen kaart moeten zijn voor Soudal Quick Step. Temeer omdat de finale er te ingewikkeld uitziet voor Fabio Jakobsen. ‘Loulou’ is constant op zoek naar zijn voormalige zelf, in achtervolging van zijn geduchte punch. Zijn overwinning in het Critérium du Dauphiné was geruststellend, maar tot nu toe smaakt zijn Tour de France naar te weinig. Zal hij in staat zijn om de fantastische renners die hem hebben verdrongen te verslaan? Het is moeilijk te geloven. Dezelfde twijfels gelden voor Tom Pidcock (81). Helaas zal Victor Lafay (151) de Haan van dienst zijn. Waar Benoit Cosnefroy (251) en Mathieu Burgaudeau (251) een beperkte kans hebben in de ontsnapping.
Onze voorspelling: een strijd om de ontsnapping, maar sprintteams die het controleren. De Jumbo-Visma-trein zal in beweging komen in een zwaarbevochten finale. In Limoges wordt het een verkorte sprint met Wout van Aert die wint voor Tadej Pogacar, die een paar bonificatieseconden pakt op Jonas Vingegaard.