Online weddenschap: een herhaling van dinsdag?

De opening van de derde week leende zich voor een ontsnapping voor de waaghalzen, tijdens een opbouwdag. Aanstaande donderdag 13 juli zal de Tour de France 2023 weer een aantal ontsnappers bevatten. Zullen we weer worden getrakteerd op een van de zwaarste starts? Zullen de koplopers zich in de strijd mengen? Moeten we een online weddenschap plaatsen op een comeback in het algemeen klassement? Belleville-en-Beaujolais moet al zijn geheimen nog prijsgeven. Online sportweddenschappen gaan door op de Tour de France!

Het geluk is met de stoutmoedigen

Roanne – Belleville-en-Beaujolais (168,8 kilometer): durven de leiders aan te vallen in de laatste verbinding? De tweede bonus op de top van de Col de la Croix Rosier zou de Emiraten kunnen inspireren om achter de Jumbo-Visma aan te gaan. De twaalfde etappe van de Tour de France ruikt naar vuurwerk aan de vooravond van de feestdagen. Maar is het echt de moeite waard als je weet dat de start van het drieluik in de Alpen de volgende dag begint?

De etappe van vandaag heeft alle kenmerken van een dag waarop ontsnappingen mogelijk zijn. Er zullen er vanaf het begin genoeg in de strijd zijn om erbij te horen. De belangrijkste onbekende factor zal zijn wie van de top 18 renners in het algemeen klassement zal proberen te ontsnappen. Bijna 11 minuten scheiden Jonas Vingegaard en Guillaume Martin, wat Jumbo-Visma geen zorgen zal baren. Maar het zou andere ploegen kunnen dwingen om hun positie in het algemeen klassement te verdedigen. Zoals Ineos Grenadiers dinsdag deed toen ze van achter Pello Bilbao kwamen.

Dit garandeert niet noodzakelijkerwijs dat een kopgroep alle kans heeft om het tot een goed einde te brengen. Desalniettemin moet het scenario van de kopgroep die er helemaal voor gaat de voorkeur hebben. De finale is niet moeilijk genoeg voor een team als UAE Emirates om aangemoedigd te worden om achter de groep aan te gaan om een paar seconden te pakken die niet gegarandeerd zijn.

Een sterke start voor de sterke mannen

De start vanuit Roanne zou voor veel beweging moeten zorgen in de eerste 40 kilometer. De rouleurs zullen een terrein hebben dat hen in staat stelt om de klimmers in te halen, die zullen besluiten om over de hobbels te razen. Een iets eenvoudiger begin van de etappe dan dinsdag. Dit is een zucht van verlichting voor sommigen die gesprongen waren toen Vingegaard en Pogacar besloten om zich in de strijd te mengen.

Een laatste reeks die niet over het hoofd mag worden gezien

59 kilometer van de finish: de Col de la Casse-Froide zal het decor vormen voor de laatste etappe met zijn 5,2 kilometer aan 6,1%.

Op 44 kilometer van de finish: de Col de la Croix Montmain moet de koplopers in staat stellen het peloton verder af te schudden.

Op 28 kilometer van de finish: de Col de la Croix Rosier zal niet alleen de laatste klim van de dag zijn, maar ook de meest gecompliceerde. Het zal gemakkelijk zijn voor de beste klimmers om aan de leiding te komen, maar het zal heel wat rouleur-talent vergen om een comeback vanaf de finish te weerstaan.
Het is dus het beste om zo vroeg mogelijk hard te rijden, om te voorkomen dat een mindere klimmer maar een betere sprinter terugkomt in het eindklassement.

De finish is in Belleville-en-Beaujalois, net als in het Critérium du Dauphiné 2018. Maar deze keer wordt de finishlijn 1 kilometer 200 verder naar achteren geschoven.

500 meter van de finish: laatste bocht naar rechts

Uitzicht vanaf de finish.

De onbekende Wout van Aert

Ongeacht het type etappe, of het terrein nu glad of heuvelachtig is, Wout van Aert (6,5) zal een van de favorieten zijn voor een etappe van de Grande Boucle. De Belgische renner van Jumbo-Visma heeft een speeltuin gevonden waar hij zijn talent kwijt kan. Maar na zoveel mislukte pogingen om een etappe te winnen, zal hij er klaar voor zijn

De serie Alpen-etappes van morgen is inderdaad geen goed nieuws voor zijn persoonlijke ambities. Aan de ene kant zal hij zichzelf in gedachten moeten houden voor deze etappe. Aan de andere kant zal hij, als hij door mag gaan, alleen op zichzelf moeten vertrouwen. Een lastige situatie waarin alle ogen op hem gericht zullen zijn, want niemand wil hem over de Avenue de l’Europe zien sprinten. WVA loopt dus op eieren. Vooral omdat er geen garantie is dat hij de reeks passen in de finale overleeft. Dinsdag leek hij meer op een man met pijn. Zal hij de nodige benen hebben om te hopen dat hij zijn inspanning zoveel mogelijk kan afvlakken en een veld van deskundige klimmers aankan?

Een moeilijk te manoeuvreren Lidl-Trek duo

Het duo van Mattias Skjelmose (16) en Giulio Ciccone (23) zal moeilijk te verslaan zijn. Dit komt vooral door de kwaliteiten van de twee teamgenoten. Ze zijn allebei goede klimmers. Dus zullen ze moeilijk te manoeuvreren zijn. Des te meer omdat de extra renners hen in staat zouden moeten stellen om tactische spelletjes te spelen. Vanaf het begin lijkt de Deen de betere rouleur van de twee en degene met de meeste kracht in een vlakke sprint. De Italiaan, aan de andere kant, is op zoek naar een ritzege en mogelijk de beste klimmerstrui. Hij heeft superieure klimvaardigheden. Met 16 punten voor het grijpen op de dag, zou de balans vrij licht kunnen zijn.

Hoe zit het met zijn vorm? Ciccone leek niet in topvorm in de eerste week. Skjelmose maakte dinsdag indruk. De Deen haperde alleen door de grote inspanningen die hij in het begin deed om in de kopgroep te komen. Met een meer toegankelijke start zou hij gemakkelijk moeten kunnen wegrijden uit het peloton. Het enige wat overblijft, is tactiek spel. Een spel waarin hij een meester is. Dit omdat hij weet hoe hij zijn inspanning goed moet doseren in een kopgroep. Kijk uit voor een man die duidelijk mikt op deze etappe en die een bedreiging blijft op alle vlaktes.

De vaart erin houden

Een aantal renners probeerde het dinsdag en faalde. Matej Mohoric (13) is één van de renners die zich in de kijker reed, maar niet de juiste zet deed. De Sloveen van Bahrain Victorious heeft veel potentieel om nog een overwinning te pakken na die van zijn ploegmaat en leider. Bij de start zouden er niet al te veel problemen vmoeten zijn. De grote onbekende factor zal zijn vermogen zijn om de aanvallen van de klimmers in het laatste stuk te weerstaan. Als dat zo is, maken zijn kwaliteiten als rouleur-sprinter hem een constante bedreiging. Gezien wat hij liet zien in Puy-de-Dôme, moet je oppassen dat je hem niet te licht opvat.

De factor (Uno-)X

De ploeg die is uitgenodigd voor de Tour de France 2023 is erg discreet tijdens de overgangsfases. Maar het aarzelt niet om naar voren te komen als het terrein heuvelachtiger wordt. Het is duidelijk dat de Scandinavische ploeg meer kaarten kan spelen. Maar de beste blijft Tobias Halland Johannessen (21). De winnaar van de Tour de l’Avenir 2021 maakt deel uit van deze lijst met renners met een zeer breed panel. Een goede klimmer, een goede rouleur en een goede stoot. Allemaal kwaliteiten waarmee hij op veel niveaus uit de voeten kan. De vraag zal zijn hoe het jonge Noorse wonderkind de opeenstapeling van dagen verteert. Voor zijn eerste Grand Tour kan het Uno-X team groots dromen. Johannessen kan nog beter worden dan zijn derde plaats in Cauterets-Cambasque.

Inzetten op het ongeduld van het idool

Thibaut Pinot (31) heeft geen geheim gemaakt van zijn ambities voor zijn laatste ritten in de Tour de France. De ploeg geeft hem carte blanche. Hij had toestemming om te rijden in de Puy-de-Dôme, maar hij kon er geen gebruik van maken. Tot ieders verrassing begon de ontsnapping op kilometer 0. Op dinsdag maakte de renner uit de regio Franc-Comté ook deel uit van de aanval op de côte de Guéry. Totdat zijn kopman, David Gaudu, wegviel uit de kopgroep.

Tibopino’s verklaringen zijn duidelijk: de emblematische figuur van Groupama-FDJ is hongerig. Honger naar de overwinning, honger om te pronken, honger om aan te vallen. Niemand zal de wens betwisten om hem op 14 juli zijn armen te zien heffen. Maar het is een gegeven op een dag als deze, met meer dan 3000 meter klimmen. Zijn beste kans om vooraan te staan, is vandaag. En niet morgen tijdens een vlakkere start. Als hij een goede slag slaat, kan hij een kans maken om te winnen in een kleiner deelnemersveld. Maar het is vooral in de finale dat hij een sleutelrol zal spelen. Gezien de vorm die hij liet zien op de Puy-de-Dôme, moet je in uitstekende conditie zijn om zijn offensieven bij te houden. Maar pas op dat je niet overdrijft. De concurrentie laat hem vaak in de steek en speelt in op zijn agressie.

Teams met meerdere keuzes

De Ineos Grenadiers hebben een breed scala aan renners voor de overwinning, met name Michal Kwiatkowski (41) en Daniel Felipe Martinez. Veel ploegen zonder ambities in het algemeen klassement hebben renners die hebben laten zien wat ze waard zijn. Arkea Samsic, met Warren Barguil en Clément Champoussin (61), vindt antwoorden. Eén van hen is doorgedrongen tot de kopgroep. De laatste toonde zich op zijn gemak, maar had te veel patronen om te missen. Beide goede klimmers met fatsoenlijke sprints, er is genoeg te doen voor de Bretonse ploeg.

Een vergelijkbare situatie die EF Education EasyPost kan pareren met twee goede rouleurs in Neilson Powless en James Shaw. Terwijl Alberto Bettiol (51) en Magnus Cort Nielsen (31) kunnen profiteren van hun snelheid.

De Israel Premier Tech-renners zetten hun Giro d’Italia-vorm voort en blijven indruk maken. Michael Woods (41) zou op zoek kunnen gaan naar een tweede overwinning, maar zijn sprint is beperkt. Krist Neilands (17) was dinsdag onfortuinlijk en miste nipt in de finale.

Hetzelfde geldt voor Movistar, dat rouwde om de kruisiging van Matteo Jorgenson (31) op 500 meter van de Puy-de-Dôme. Maar ze hebben twee andere snelle klimmers in Ruben Guerreiro (31) en Gregor Mühlberger.

Onze voorspelling: Mattias Skjelmose blijft indruk maken in het seizoen 2023. De winnaar van de Ronde van Zwitserland heeft alle ambities in het algemeen klassement laten varen ten gunste van het achtervolgen van etappes. Hij is onze weddenschap van de dag.