Sportweddenschappen: een strijd van de koplopers bij de start van de Tour de France?

Aanstaande zaterdag 1 juli om 12.30 uur gaat de eerste etappe van de Tour de France 2023 van start. Net als in 2021 in Bretagne, zal de Grande Boucle een vliegende start kennen. De klassementsrenners zullen er vanaf het begin klaar voor moeten zijn om de valkuilen die Baskenland voor hen in petto heeft te vermijden.

Bilbao, een explosief terrein

Bilbao – Bilbao (182 kilometer): De eerste etappe van de Tour de France 2023 wordt geen pretje rond de Baskische hoofdstad. Met vijf beklimmingen biedt het parcours van deze eerste etappe, die begint en eindigt in Bilbao, 3.300 meter positief hoogteverschil. De winnaar krijgt de eerste gele trui van deze 110e editie. De strijd om de ontsnapping van de dag belooft net zo bewogen te worden. 12 punten zullen worden toegekend in de loop van de dag, om de eerste polka-dot-trui voor beste klimmer te claimen. Onder deze omstandigheden is er weinig kans dat de etappe van de dag in de handen van een sterke man zal vallen.

De finale, met de opeenvolging ‘côte de Vivero – côte de Pike’, is een bijna identieke replica van het Circuit de Getxo 2022. Op de Ricardo Otxoa Memorial werd de côte de Vivero (4,2 kilometer aan 7,3%) gebruikt als voorbode van de côte de Pike. Hoe zit het met de mindere puncheurs-grimpeurs die hetzelfde zullen willen doen voor de etappe van vandaag? Een aanvallende renner als Mathieu van der Poel zou met zijn eerste klappen het aangezicht van de laatste 27 km aanzienlijk kunnen veranderen. Op voorwaarde natuurlijk dat geen enkele ploeg een te hoog tempo zet om elke aanval te vernietigen.

Toch zal de beklimming van de Pike (2 kilometer aan 10%) de doorslag geven. Met een top die veel dichterbij is in de Tour de France dan in Getxo. Slechts 9,6 kilometer scheiden hem van de finish, waardoor een terugkeer naar de finish veel gecompliceerder wordt. De afdaling zal een strategische dimensie toevoegen aan de race, afhankelijk van de samenstelling van de groepen die de verschillen vormen.

Een onvermijdelijke oorlog tussen Jumbo-Visma en Tadej Pogacar?

Het zal niet gemakkelijk zijn om te beslissen welke kant je op gaat. Het struikelblok voor Tadej Pogacar (4) in de beklimming van de Pike ligt in de intrekking van de tweede bonussen die op de top worden aangeboden. Vooral omdat de vorm van de Sloveen onzeker is. Als hij 100% fit is, kan hij het juiste terrein vinden om tijd te winnen op zijn rivalen. Maar de leider uit de Emiraten heeft alleen op zijn nationale kampioenschappen gereden. Die hij gemakkelijk verpletterde, wat toch een idee geeft van hoe hij aan het herstellen is van zijn polsblessure. Bij de beste puncheurs ter wereld, bij de snelsten in een gereduceerde sprint, voldoet Pogi aan alle voorwaarden om te winnen. Een slotkilometer van 5,6% die lijkt op die in Longwy, die hij in 2022 won voor Michael Matthews.

De sleutels voor het tempo op de Pike zijn echter in handen van Jonas Vingegaards Jumbo-Visma (16). Niemand zal het helse tempo vergeten zijn dat Killers Wasps vorig jaar neerzette in Cap Blanc-Nez. Er ligt een replica in het verschiet om de conditie van Pogacar te testen. Christophe Laporte, Tiesj Benoot en Wout van Aert zullen er zijn om het peloton te laten imploderen en hun leidersoffensief voort te zetten. Een zeer mogelijk scenario, maar een zeer onzekere uitkomst.

Een voorsprong in het klassement van de Tour de France van 2023?

Laten we ons eens voorstellen dat Vingegaard en Pogacar, onderdeel van de wedstrijd, in een mano-a-mano belanden. Zou de Deen in zo’n scenario samenwerken met de Sloveen? Het antwoord is waarschijnlijk nee. Een comeback vanuit de achterhoede is daarom te verwachten. Als Wout van Aert (6) in de groep zit, dan zal de Belg voor de sprint gaan om twee bonussen van de eerste drie te verdedigen.

En als de twee grote favorieten het peloton laten imploderen, is dat niet genoeg om concurrenten voor het eindpodium te laten vallen. Leiders die op hun gemak zijn op steile hellingen hebben alle kans om de overstap te maken. Dit zijn onder andere Mattias Skjelmose (4,5), Richard Carapaz (8), Mikel Landa (34), Enric Mas (51), David Gaudu (21) en Pello Bilbao (6). Die allemaal, in mindere mate, kans maken op een plaats aan de finish.

Een route voor de eerste etappe die gunstig is voor puncheurs?

Of het nu gaat om een terugkeer uit de achterhoede of een mindere selectie, de profielen van puncheurs of zelfs sprinter-puncheurs kunnen niet worden uitgesloten. In dit opzicht zijn Julian Alaphilippe (13) en Mathieu van der Poel (5) echte vogelverschrikkers. In staat om een sprint te winnen, maar ook om te profiteren van omstandigheden om weg te komen.

Het vraagteken voor de Nederlander ligt in zijn vermogen om met de besten mee te swingen in een pittige 5’30”-inspanning. Wat er ook gebeurt, zijn comeback in juni is zo indrukwekkend dat hij niet zo gemakkelijk kan worden afgewezen. De eindsprint kan hem niet beter uitkomen en hij zal van hem af moeten op de beklimming van de Snoek. Uit angst om hem de overwinning te zien pakken in de straten van Bilbao.

Voor de Fransman is het dilemma heel anders. De tweevoudig wereldkampioen, geruststellend in het Critérium du Dauphiné, had het moeilijk in het Championnat de France. Zozeer zelfs dat volgers zich nog steeds afvragen of ‘Loulou’ weer op zijn best is. Is Alaphilippe in staat om de Fantastische Drie (MVDP, WVA en Pogacar) regelmatig te verslaan? Twijfels zijn geoorloofd als de hoofdrolspeler zelf twijfelt aan zijn eigen kunnen.

Puncheurs niet per se gewild

Van deze explosieve rijders staat Tom Pidcock (13) ongetwijfeld bovenaan de lijst. Maar zijn neiging om al na een paar dagen koers aan de gang te gaan, roept twijfels op. In staat om te concurreren met de besten en een renner als Wout van Aert te verslaan in een sprint, is hij toch een naam om te onthouden. Hoewel zijn comeback in de Tour de Suisse weinig indicatie of geruststelling gaf over de vorm van de Britse renner.

Hetzelfde geldt voor Alberto Bettiol (151), die zowel tot het slechtste als tot het beste in staat is. Meer geruststellende aanwijzingen voor Benoît Cosnefroy (61), maar niet genoeg om hem weer in de running te brengen voor een overwinning die beloofd is aan een sterke man. Hetzelfde geldt voor Mathieu Burgaudeau (151). Ook in Frankrijk heeft Cofidis sinds 2008 geen etappe meer gewonnen in de Tour de France. Victor Lafay (101) zou deze misstap op Spaanse bodem kunnen rechtzetten. La Piel de Toro is een groot succes voor de ploeg van Cédric Vasseur. Tenzij een lokale renner als Omar Fraile (61) wordt verzinkt door het publiek.

Is wedden op sprinters een slecht idee?

De afgelopen drie jaar heeft het Circuit de Getxo laten zien dat een comeback vanuit de achterhoede door sprinters als Giacomo Nizzolo mogelijk is. Zelfs Alex Aranburu (41) zal het daar niet mee oneens zijn. De Bask kent deze beklimmingen als geen ander. Vooral omdat de Movistar-sprinter dit jaar heeft laten zien dat hij kan klimmen als nooit tevoren. Maar hij zal in topvorm moeten zijn als hij op eigen bodem wil zegevieren.

De hulp van Trek-Segafredo zou goed kunnen uitpakken. In een interview maakte Mattias Skjelmose er geen geheim van dat zijn ploeg van plan is om over te stappen naar Mads Pedersen. Een verrassende keuze, die kan worden verklaard door de zoektocht naar de gele trui in de komende etappes. Een al even onmogelijke missie voor Biniam Girmay (67).

Onze voorspelling: Tadej Pogacar moet niet met zich laten sollen. De Jumbo-Visma zal hem op de proef stellen, maar zonder hem van zijn stuk te brengen. Wij stellen een podium voor de Sloveen voor aan 2.4 bij Ladbrokes.be.

soortgelijke artikelen

Wat te verwachten van de cyclocross?

De lessen van de Vuelta a España 2024

EK : Wat kunnen we verwachten van de Belgen op eigen bodem?

ONZE SOCIALE MEDIA

;