Paris-Nice of Tirreno Adriatico als voorbereiding op de Giro/Tour?

Etappekoersen zijn een belangrijk ontmoetingspunt in de voorbereiding op de Grand Tours. In de maand maart overlappen twee World Tour-koersen elkaar. Paris-Nice en Tirreno-Adriatico. Net als de keuze tussen het Critérium du Dauphiné en de Ronde van Zwitserland, is het rijden van deze wedstrijden een verstandige keuze op de lange termijn. Wat zijn de redenen waarom renners die ervoor gekozen hebben om de Giro te rijden één van de twee wedstrijden verkiezen boven de andere?

Wat zijn de keuzes van de kopmannen die naar verwachting zullen deelnemen aan de Giro van 2024?

Als we het geval van Tadej Pogacar, de grote favoriet voor deze 107e editie, buiten beschouwing laten, lijken de meeste favorieten voor de Transalpine te hebben gekozen. De Sloveen heeft er, net als Geraint Thomas, voor gekozen om in geen van beide wedstrijden deel te nemen. Dit geldt niet voor de andere deelnemers.

Je hoeft alleen maar de lijst met favorieten op onze bookmaker te openen om de trend van de belangrijkste rivalen van de leider in de VAE-Emiraten te zien. Cian Uitjdebroeks, Daniel Felipe Martinez, Ben O’Connor, Thymen Arensman, Romain Bardet en Lennard Kamna. Zij hebben allemaal gekozen voor de ‘Race of the Two Seas’. Daarentegen hebben sprinters als Olav Kooij, Laurence Pithie en Gerben Thijssen gekozen voor de ‘Race naar de Zon’ (Paris-Nice).

Paris-Nice, de keuze voor de Tour de France

De Koers naar de Zon heeft de laatste jaren een uitgesproken tendens om een zeer grote meerderheid van de aangewezen juli-kopmannen aan te trekken. Wat zijn de redenen voor deze keuze? Waarschijnlijk om zich te oriënteren. En dat is des te belangrijker met de finish aan de Côte d’Azur. Het klopt dat de Olympische Spelen in Parijs de kaarten voor de gebruikelijke finish op de Champs-Elysées herschikt hebben. Zozeer zelfs, dat Nice voor het eerst in de geschiedenis de eindfinish van de Tour de France zal zijn.

Tijdens de Tour de France worden een aantal bergpassen beklommen, waaronder de Col de la Colmiane (zaterdag) en de Col d’Eze (zondag). Een perfecte gelegenheid om deze moeilijke beklimmingen onder wedstrijdomstandigheden onder de knie te krijgen. Maar bovenal is het een kans om jezelf te testen tegen de omstandigheden op het eindpodium in Nice.

Tirreno-Adriatico, de keuze voor de Giro d’Italia

Hoewel vaak wordt gezegd dat de Ronde van de Alpen de laatste grote test is voor de Giro d’Italia, is de Ronde van de Twee Zeeën de laatste grote test voor de Giro d’Italia. De Ronde van de Twee Zeeën is de eerste grote ontmoeting voor de kanshebbers op de Grote Ronde van het voorjaar. Om het belang ervan te illustreren, moet je teruggaan naar Ryder Hesjedal, in 2012, om een renner te vinden die hier niet aan de start verscheen.

Sterker nog, sindsdien zijn alleen Christopher Froome (34e in 2018), Richard Carapaz (20e in 2019) en Tao Geoghegan Hart (30e in 2020) buiten de Top 10 geëindigd. Het is alsof de Tirreno-Adriatico, die in maart werd gekenmerkt door stortregens, een verplichte etappe was. Dit is des te meer waar omdat Italiaanse wedstrijden de neiging hebben om elkaar te overtreffen op beklimmingen met hoge stijgingspercentages.

Zou dit patroon doorbroken kunnen worden?

Het zal niemand verbazen dat Tadej Pogacar zich opwerpt als de grote favoriet voor dit evenement. Echter, in zijn keuze van voorbereiding maken Paris-Nice en Tirreno-Adriatico geen deel uit van zijn programma. De Sloveen richt zich alleen op de Volta Ciclista a Catalunya als voorbereidende etappekoers. Alles wijst erop dat de kopman uit de Emiraten bij de start van La Venarìa slechts tien wedstrijddagen zal hebben. Een erg laag totaal, maar in overeenstemming met zijn strategie om de Giro-Tour te verdubbelen.

Op dit moment is het niet te zeggen of deze strategie zal lonen. Er is echter geen reden om te twijfelen aan zijn vermogen om deze uitdaging te overwinnen. Des te meer als je kijkt naar zijn comeback op de Strade Bianche. Na een solorit van 81 kilometer heeft Pogi een afspraak gemaakt met zijn rivalen. Niet zozeer voor mei, maar voor juli.

Een nieuwe nadruk op hoogtestage

Om zijn vaardigheden te ontwikkelen, zal Tadej Pogacar vooral hoogtestages volgen. Deze zijn gemeengoed geworden onder de topploegen van de World Tour, met name Visma-Lease a Bike. Wout van Aert is het perfecte voorbeeld. De Belg brengt momenteel 22 dagen door in Teide om zijn conditie te perfectioneren ter voorbereiding op de Vlaamse Monumenten.

Tradities komen en gaan. Zeker als je bedenkt dat de Tirreno-Adriatico tien jaar geleden niet de favoriete ontmoetingsplaats was voor kanshebbers op de Giro d’Italia.

Is niet kiezen voor de Tirreno-Adriatico een handicap?

Natuurlijk is het niet kiezen van de Tirreno-Adriatico geen belemmering voor de kansen van de kanshebbers op de eindzege. Daar niet schitteren ook niet. De keuze voor de Course aux deux mers heeft meer te maken met geografische nabijheid en een iets groter totaal positief hoogteverschil. Elk van de koplopers houdt in zijn voorbereiding vast aan een bepaalde koers.

Niet weten welke wedstrijd te kiezen tussen Paris-Nice en Tirreno-Adriatico is veel minder een handicap dan het kiezen van de Romandië boven de Ronde van de Alpen. Omdat de Zwitserse wedstrijd slechts één week voor de start van de Giro plaatsvindt, is de hersteltijd veel te kort. Daarom is de Ronde van de Alpen nog steeds het laatste evenement voor gevestigde klimmers.

soortgelijke artikelen

Belgische wielrenners: onze voorspellingen voor 2025  

Cyclocross van Namen: Voorbeschouwing

Wout van Aert: Wat kunnen we verwachten in het veldrijden?

ONZE SOCIALE MEDIA

;